‘ANP heeft ambitie om beste persbureau van Europa te worden’

Talpa heeft persbureau ANP gevraagd om investeringsplannen te maken. Dat meldt directeur van het ANP, Martijn Bennis, in het radioprogramma MediaMatters op New Business Radio. Talpa Network nam recent het persbureau over. Talpa wil investeren, maar veel details zijn nog niet bekend.
Bennis vertelt nu dat ANP het initiatief om investeringsplannen te maken “natuurlijk graag bij onszelf houden”. “We hebben de ambitie om frontrunner te zijn, om het beste persbureau van Europa te worden. Dat betekent dat we gaan investeren in nieuwe technieken, we gaan investeren in meer begrip over hoe onze content wordt gebruikt door afnemers. Dat betekent veel meer datacollectie. [...] We gaan ongetwijfeld ook investeren in video, wellicht nieuwe thema’s die we zwaarder willen aanzetten. [...] Alleen maar plannen die geld kosten dat is wat makkelijk. We moeten natuurlijk wel kijken of we op die manier onze positie in de markt kunnen ontwikkelen.” [...] “Uiteraard moet er wel een businesscase bij.”
Op de vraag of er ruimte is voor experimenten vertelt de ANP-directeur dat dat nu net het aantrekkelijke is van een moederbedrijf waar middelen voor zijn. “Het betekent niet dat die middelen over de balk gegooid worden, maar wel dat er wat meer avontuur aangegaan kan worden. [...] Maar zijn bestuur en De Mol zelf maken sterk de indruk dat ze bereid zijn tot experimenteren, tot pilots. Zolang er maar een verstandige gedachte achter zit. Dingen mogen best mislukken, dat hoort ook bij ondernemen.”
Klanten van ANP waren afwachtend over de richting van het persbureau nadat bekend werd dat Talpa Network ANP overnam. Bennis geeft nu aan dat ze voor de toekomstplannen ook naar de klanten toe moeten gaan. “Hoe zien jullie de rol van het ANP.” Meer bij Media perspectives
Praat mee