ANP start commercieel productiehuis

Het ANP start met een commercieel productiehuis. Daar worden journalistieke verhalen gemaakt die exclusief aan een klant worden geleverd. Het productiehuis valt niet onder de eindverantwoordelijkheid van de hoofdredacteur van het ANP. Er zijn nu nog geen klanten voor, maar Martijn Bennis, algemeen directeur bij het ANP, voorziet dat Talpa Network, eigenaar van het persbureau, als eerste van de dienst gebruik gaat maken.
Onlangs lichtte Bennis voor Villamedia de nieuwe koers van het persbureau toe. Daarbij wordt de basisnieuwsdienst van het ANP tegen kostprijs aan de klanten geleverd en kunnen die daar bovenop speciale diensten inkopen.
Doel is de klant meer keus te bieden en het ANP ondernemender te maken. Al die producten worden gemaakt onder verantwoordelijkheid van de hoofdredacteur van het ANP en zijn niet exclusief. Voordeel voor de klant is, dat ook de kosten worden gedeeld en de dienst dus relatief goedkoop is. Bij algemeen nieuws en foto’s werkt dat model goed, aldus Bennis.
Daarnaast blijkt er een behoefte aan exclusieve diensten, aldus Bennis. ‘Dat kan gaan om bijvoorbeeld eindredactie of de productie van features. De klant betaalt dan alles en wij delen die content dus niet met andere klanten. Wij brengen die dienst dan ook niet onder bij de redactie, maar bij het commerciële bedrijf van het ANP. Stel dat er nieuws wordt gemaakt in dat deel van het bedrijf, dan gaat dat naar de betalende klant en wordt later door de redactie van het ANP gesignaleerd en als elk ander nieuws gecontroleerd en gepubliceerd. ANP-redacteuren werken niet voor dit nieuwe bedrijfsonderdeel’
Bennis kan nog geen concrete voorbeelden noemen van producten die het ANP gaat leveren, omdat er ‘nog 0,0 omzet is’. Hij verwacht dat Talpa de eerste klant wordt van de op-maat-producten.
Het mediabedrijf van John de Mol is onder meer bezig met het opbouwen van een nieuw nieuwsmerk, waarschijnlijk onder de naam Inside. Daarvan is bekend dat de mensen in Hilversum komen te zitten. Sinds 1 april is Marcel van Lingen, tot die tijd hoofdredacteur bij het ANP, directeur Journalistiek van Talpa Network. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de journalistieke content van Talpa.
Het is niet bekend wanneer De Mol het nieuwsmerk lanceert.
Praat mee