nvj corona

— vrijdag 21 februari 2020, 09:08 | 1 reactie, praat mee

‘Alle mediabedrijven één gezamenlijke inlog’

Slaven Mandic - © Foto: Hollandse Hoogte / Merlijn Doomernik

Mediabedrijven moeten samen een nieuwe infrastructuur opzetten, die gebruikers dwingt om zich te registreren wanneer ze online nieuws willen lezen. Ze moeten naar een universele login, die op alle nieuwssites gebruikt kan worden. Gebruikers die zich niet registreren, moeten niets meer kunnen lezen op nieuwssites.

Dat bepleit Slaven Mandic van het contentmarketingbureau Wayne Parker Kent op Adformatie. Gebruikers verplichten om zich in te loggen is volgens Mandic nodig om een vuist te maken tegen de grote tech-reuzen uit de Verenigde Staten. Nu volgcookies steeds meer in het verdomhoekje raken, moeten media samen op zoek naar een andere manier om adverteerders te helpen hun doelgroep te bereiken.

“In een wereld zonder cookies zijn mediabedrijven die op eigen houtje opereren nog veel minder in staat om goede content te financieren”, aldus Mandic. “Daarmee is het tijdperk van een open en gratis toegankelijk web bijna aan z’n eind gekomen. Er is natuurlijk ook een andere manier om ons publiek – zonder cookies – met onze adverteerders te verbinden: door ingelogd bereik. Het eerste wat alle mediabedrijven op dit moment nodig hebben is heel veel gebruikers die zich registreren.”

Mediabedrijven, verenig u!’
Om dat te bereiken moeten media stoppen met het weggeven van hun content aan gebruikers die niet zijn ingelogd. Mandic zegt te begrijpen dat het op het eerste oog lijkt dat zijn voorstel de gemakkelijke toegang tot nieuws beperkt. “Maar als we überhaupt nog gratis nieuws willen behouden, dan is dit de enige mogelijkheid. Wanneer we onze content niet vergrendelen, is er geen manier om er geld mee te verdienen en zal ook gratis content verdwijnen.”

Als mediabedrijven niet samen optrekken en allemaal hun eigen registratiesystemen houden, dan bereiken de Nederlandse media volgens Mandic nooit een massa van gebruikers die groot genoeg is om de strijd met bedrijven als Google en Facebook te winnen. “Simpel gezegd: Nationale mediabedrijven, verenig u!’”

Mandic legt zijn visie nog wat verder uit: “In de nabije toekomst landt een gebruiker die Telegraaf.nl bezoekt op een zwart scherm. Geen toegang tot het nieuws totdat je je registreert of inlogt. Wanneer diezelfde gebruiker andere nieuwswebsites in het land zou bezoeken, zijn die sites ook zwart. Als je toegang wilt tot de content, registreer dan met je naam, geslacht, leeftijdsgroep en een e-mailadres of telefoonnummer. Nadat je hebt geregistreerd zou het heel eenvoudig moeten zijn om met diezelfde inlog toegang te krijgen tot willekeurig welke andere website in het land die verbonden is met dit ecosysteem.”

Bekijk meer van

Slaven Mandic

Praat mee

1 reactie

GJ de Groot, 23 februari 2020, 11:39

Het is maar de vraag of de ACM zo’n kongsi zal goedkeuren: het is een beperking van de concurrentie.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.