Telegraaf Media Groep verder als Mediahuis Nederland

Telegraaf Media Groep (TMG) heet vanaf vandaag Mediahuis Nederland. Slaven Mandic, directeur advertising TMG, wil dat Mediahuis het meest creatieve mediabedrijf ter wereld gaat worden.
De naamsverandering werd vorige maand bekendgemaakt. Het was twee jaar na de overname door het Vlaamse Mediahuis tijd “de verbondenheid met de Mediahuis Groep” te markeren, aldus de uitgeverij.
Het doel voor de commerciële kant van Mediahuis moet zijn dat Mediahuis het meest creatieve mediabedrijf ter wereld gaat worden, stelt Slaven Mandic in een interview met Adformatie. Mandic werd een jaar eerder met Wayne Parker Kent (WPK) ingelijfd door TMG. Hij kreeg naast zijn rol als directeur WPK ook de functie van directeur advertising TMG erbij.
“Ik vind ook dat wij een consumenten gedreven bedrijf moeten zijn. Dat is best raar om te zeggen als advertising directeur, maar 70 procent van onze business is gewoon consumentenbusiness. Ik durf te zeggen: we gaan minder advertising doen, maar beter. We gaan voor minder met meer impact, want als we zo doorgroeien op deze manier aan de consumentenzijde hebben we daar financieel de ruimte voor. Op de lange termijn is dat de enige manier voorwaarts voor advertising. Alles wordt de hele tijd in de uitverkoop gegooid in zowel digitaal als print en ik ben daar een beetje klaar mee. We moeten veel beter werk leveren en dat betere werk moet een hogere waarde vertegenwoordigen voor de adverteerder, waardoor die er ook meer voor wil betalen. We werken met z’n allen aan het creëren van schaarste.”
Volgesn Mandic was het ook een logisch gevolg van het neerzetten van de nieuwe strategie. “TMG heeft fantastische consumentenmerken. Maar als business-to-businessmerk had ik er zelf weinig binding mee en de bagage die de naam met zich meedroeg, had zijn weerslag op de markt. Er waren partijen die niet meer met TMG wilden werken. Relaties waren verstoord. Ik heb best wat gesprekken moeten voeren met de vraag of ze ons een nieuwe kans wilden geven. Het is heel erg vanaf de grond heropbouwen van duurzame relaties. Dan moet je je soms nederig opstellen. Tegelijkertijd helpt het ook wel als je je nu als Mediahuis presenteert en daar hoort een nieuw verhaal bij.” Meer bij Adformatie
Lees ook:
De plannen van Mediahuis (8 juli 2019)
Mediahuis neemt uitgeverij Wayne Parker Kent over (8 november 2018)
Praat mee