Afstudeerprijs Villamedia 2019

— maandag 9 september 2019, 09:02 | 0 reacties, praat mee

Adverteerders verwachten afname reclame-inkomsten Ster en toename bij buitenlandse digitale platforms

© Wolfgang Kumm / EPA

Ook adverteerders doen een duit in het zakje met betrekking tot de plannen van minister Slob (Media) om de NPO reclamevrij te maken. Vorige week liet de Raad van Cultuur zich al negatief uit over de plannen van Slob. Adverteerders verwachten straks dat ruim een derde van de advertentie-inkomsten van de Ster, de organisatie die voor de Nederlandse Publieke Omroep reclame uitzendt, straks naar veelal buitenlandse digitale platformen en partijen gaat als Slob zijn plannen doorzet.

Dat blijkt uit onderzoek van Adformatie en marketing- en mediabureau Mediaxplain* onder 188 budgetverantwoordelijke marketeers die recent budget hebben besteed via de Ster. Het overgrote deel van de ondervraagden verwacht prijsstijgingen en moeilijkheden in het bereiken van doelgroepen.

De budgetbepalers verwachten dat het onvermijdelijk is dat ze minder gaan besteden bij de Ster. Ze zien een sterke verschuiving van hun bestedingen (36 procent) naar met name buitenlandse digitale platformen en partijen als Google/Youtube, Facebook en RTL. De voorspelling is dat bij uitvoering van de plannen meer dan 40 miljoen aan Nederlandse advertentie-inkomsten over de grens verdwijnt.

Hoewel de plannen nog niet zijn doorgevoerd zou de Ster nu al de gevolgen van de plannen merken: één op de tien marketeers geeft aan dit lopende half jaar al minder bij de Ster te besteden. Ook test een kleine groep (17 procent) marketeers al met andere partijen dan de Ster. Daarbij worden Google/Youtube, Facebook, RTL en Talpa bijna evenveel genoemd.

Bekijk meer van

NPO Arie Slob

Praat mee

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.