— woensdag 6 oktober 2021, 09:31 | 0 reacties, praat mee

Zuckerberg in de verdediging rondom beschuldigingen dat Facebook profiteert van polarisatie

Haugen tijdens haar drie uur durende getuigenis voor de Amerikaanse Senaat. | SIPA

Facebook-topman Mark Zuckerberg heeft een interne bedrijfsmemo gedeeld waarin hij reageert op beschuldigingen van een klokkenluider dat het bedrijf bewust en cynisch profiteert van polarisatie en eigen intern research over schadelijke gevolgen stelselmatig negeert.

Klokkenluider Frances Haugen getuigde gisteren voor een comité van de Amerikaanse Senaat. Ze stelde in haar getuigenis dat Facebook niets heeft gedaan om ons vertrouwen te verdienen. Haugen trok een vergelijk met een ander schadelijk product: tabak. Wetgevers zouden Facebook op dezelfde manier moeten reguleren, omgeven met waarschuwingen en toezicht.

Enkele senatoren haakten aan op die metafoor en verwezen naar historisch lobbywerk van de tabaksindustrie, om te verhullen hoe vroeg ze wisten dat roken schadelijk was.

Facebook dwingen om bedrijfsonderdelen als Instagram te verzelfstandigen helpt niet, denkt Haugen: “Het meeste advertentiegeld gaat dan vermoedelijk naar Instagram en Facebook blijft dan achter als een soort Frankenstein, met onvoldoende middelen om problematische inhoud op het platform aan te pakken.”

Zuckerberg zegt in zijn blogmonoloog niets te herkennen in de recente berichtgeving over Facebook, als gevolg van de Haugen-documenten. De klokkenluidster kopieerde duizenden pagina’s aan interne documenten, waaronder eigen Facebook-research over schadelijke gevolgen van Instagram voor het zelfbeeld en de mentale gezondheid met name jonge meisjes. Op zulk onderzoek werd geen actie ondernomen.

“Wij voelen ons juist heel betrokken bij onderwerpen als veiligheid, welzijn en geestelijke gezondheid. Het is pittig om beschrijvingen te moeten zien die ons werk en onze beweegredenen verkeerd voorstellen. Ik denk dat de meesten van ons het valse beeld van ons bedrijf niet herkennen”, aldus Zuckerberg.

De topman zegt “dat het simpelweg niet waar is” dat winst boven welzijn wordt gesteld. Haugen stelt dat woedende inhoud meer interactie en terugkerend verkeer oplevert en dat Facebook de algoritmes zo heeft gebouwd dat die inhoud voorrang krijgt.

Volstrekt onlogisch, aldus Zuckerberg, die stelt dat adverteerders “doorlopend vertellen” dat ze niet naast schadelijke of boze inhoud willen staan. Het is aan “het democratisch gekozen Congres” om de grenzen aan te geven, vindt Zuckerberg.

Haugen stelde in haar getuigenis gisteren dat de Facebook-top nu al weet hoe het Facebook en Instagram veiliger kan maken. “Ze willen gewoon de noodzakelijke veranderingen niet doorvoeren”, aldus Haugen. Meer bij CBS News / New York Times / Washington Post / NOS

Bekijk meer van

Mark Zuckerberg Facebook

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.