— maandag 4 oktober 2021, 10:53 | 0 reacties, praat mee

Facebook-klokkenluider stelt dat het platform cynisch en bewust profiteert van polarisatie

30 september: mensen demonstreren bij het Amerikaanse Capitol tegen Facebook, dat oud-president Trump verbande maar zijn advertenties nog steeds toelaat | Shutterstock

Een klokkenluider heeft in actualiteitenprogramma 60 Minutes van CBS News onthuld hoe Facebook het nieuwsfeed-algoritme systematisch woede, haat en opruiend nieuws voorrang geeft, enkel omdat die inhoud het meest losmaakt bij gebruikers en interactie verhoogt. Terugkerend verkeer betekent simpelweg meer reclame-inkomsten, aldus Frances Haugen.

Die keuze is volstrekt cynisch, stelt Haugen. Facebook heeft namelijk stapels aan eigen interne research die de schadelijke kanten van dit beleid aantoont. “Facebook heeft een beloningssysteem gebouwd dat mensen uit elkaar drijft”, aldus Haugen.

Ze vertrok bij Facebook uit onvrede over het beleid maar nam interne documenten met intern onderzoek mee om aan officiële instanties te overhandigen. Haugen zal deze week getuigen voor het Amerikaanse Congres.

Volgens Haugen is de keuze in 2018 om de nieuwsfeed aan te passen een belangrijke drijfveer geweest achter polarisatie, dat onder meer uitmondde in de aanval op het Amerikaanse Capitol, eerder dit jaar.

Officieel was de wijziging om ‘betekenisvolle sociale interactie’ te promoten, maar het betekende volgens Haugen vooral dat “woedende inhoud” voorrang krijgt, want dat scoort het best en lokt de meeste interactie uit.

Voor uitgevers betekende de wijziging dat scoren in de Facebook-tijdlijn vrijwel onmogelijk werd.

Naast het bewust aanjagen en profiteren van polariserende inhoud stelt Haugen dat de systemen die Facebook bouwde om excessen tegen te gaan volstrekt onvoldoende zijn. Deze systemen zijn voor grotere talen als Engels of Frans geavanceerder en accurater.

Ook hier zou Facebook vooral accountant spelen, stelt Haugen: elke nieuwe taal kost geld maar bedient een relatief kleine groep Facebook-gebruikers. “De economische rechtvaardiging ontbreekt om in deze delen van de wereld Facebook net zo veilig te maken”, aldus Haugen.

Facebook ontkent bij monde van hoofd ‘Wereldzaken’ en oud-politicus Nick Clegg dat het bewust achterover leunt bij desinformatie en hatelijke berichten. Hij wijst op de doorlopende maatregelen waarbij duizenden accounts en miljoenen berichten worden verwijderd die in strijd zijn met Facebooks gedragsregels.

De suggestie dat het platform polarisatie in de hand werkt, wierp Clegg in een interne bedrijfsmemo van zich. Volgens Clegg zijn Facebook en andere sociale media simpelweg niet in staat om reeds bestaande polarisatie te vergroten. De memo dateert van voor het 60 Minutes-segment; Clegg noemde de verwachte beschuldigingen ‘misleidend’.

Tegenover CBS News zegt Facebook dat het de afgelopen zes jaar zo’n 13 miljard dollar heeft geïnvesteerd in beveiliging en dat 40.000 mensen zich met veiligheid en beveiliging bezig houden. In december 2020 werkten er bij 59 duizend mensen bij het bedrijf.

Haugen zegt dat de laatste afdeling waar ze werkte - een soort klachtenkantoor voor urgente maatschappelijke zaken - desondanks te weinig mensen kreeg toegewezen om succesvol te kunnen zijn. De mankracht was net voldoende om een derde van alle zaken te kunnen behandelen. “We moesten letterlijk een lijst maken wie we écht kunnen beschermen”, aldus Haugen.

De afdeling zou bewust geen technologie hebben gebouwd om misstanden te detecteren, omdat het aanbod van zaken op dat moment al teveel was. Facebook stelt tegenover CBS News dat het juist steeds beter wordt in het detecteren en aanpakken van haatzaaien, iets dat volgens een woordvoerder de laatste drie kwartalen met de helft is afgenomen.

Haugen wil met het klokkenluiden Facebook dwingen hun ‘moreel bankroet’ te erkennen. Problemen oplossen kan alleen als blunders uit het verleden worden toegegeven, stelt ze. Meer bij CBS News

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.