— woensdag 25 maart 2020, 13:37 | 0 reacties, praat mee

Wat journalisten van YouTubers kunnen leren

Illustratie: Paul Ryding

Op YouTube buitelen ‘contentmakers’ over elkaar heen om aandacht van de kijker. Maar achter wat lijkt op zomaar wat doen gaat in veel gevallen veel tactiek schuil. En daar kunnen de media nog best wat van leren.

Een wat sullige twintiger die in de dierentuin van San Diego achttien seconden lang praat over wat er zo cool is aan olifanten. Nietszeggender kan bijna niet. En toch is de video die Jawed Karim op 23 april 2005 op YouTube plaatste nog altijd wereldberoemd. Zo beroemd zelfs dat ik hier voor de meeste lezers niet eens hoef uit te leggen waarom. Karims filmpje was de eerste video die geplaatst werd op YouTube.

In de vijftien jaar die volgden groeide YouTube uit tot een wereldwijd fenomeen. Het platform trekt maandelijks twee miljard gebruikers, er wordt dagelijks 1 miljard uur aan video gekeken en iedere minuut komt er 500 uur aan video bij. Zo nietszeggend als Karims filmpje is de content ook al niet meer. ‘Creators’ (zoals YouTubers zichzelf graag noemen) maken programma’s die niet onder doen voor die op televisie, variërend van internetsoaps waarin kijkers mogen meebeslissen met wat er in de volgende aflevering gebeurt tot het alom gevierde #BOOS, waarin presentator Tim Hofman kijkers helpt hun gelijk te halen bij bedrijven of instanties die hen benadeeld hebben.

Klassieke media en de journalistiek kunnen een hoop leren van deze makers. Zeker als ze zelf ook van plan zijn hun video op het web aan te bieden. Succesvolle YouTubers zijn bijvoorbeeld stipter dan stipt over wat ze wanneer publiceren. Het eerder genoemde #BOOS komt tijdens zijn seizoen iedere donderdag om 16.00 uur met een nieuwe aflevering en YouTuber van het eerste uur Dylan Haegens zwiert iedere zondag een nieuwe video het web op. Tussentijds verschijnen soms korte lekkermakertjes op kanalen.

Een vaste programmering hebben is eerder oud dan nieuw, want op televisie doet men niet anders. Maar online is die vastigheid bij veel media al een tijd zoek. Nieuws publiceer je nou eenmaal zodra het er is. Toch willen YouTube-kijkers houvast en weten waar ze aan toe zijn (en tegelijk de optie open houden om iets later te bekijken). Wat ze ook willen: authenticiteit. Succesvolle creators op YouTube zijn een meester in een persoonlijke band smeden met de kijker. Door toegankelijk te zijn bijvoorbeeld, of door te luisteren naar de wensen van hun fans.

Vooral voor dat laatste is YouTube de plek bij uitstek. Crowdsourcen is al jaren een succesvolle strategie gebleken om kijkers online aan je te binden, variërend van directe vragen (‘Wie zal ik in de toekomst interviewen?’) tot input die rechtstreeks in video’s gebruikt kan worden. De exacte vorm zal voor veel media even zoeken zijn, maar het directe contact met de kijker loont. Helemaal voor wie ook jongeren aan zich wil binden. Want zij verkiezen YouTube allang boven de traditionele media.

Tips van Nick
  • Publiceer video’s op vaste momenten en zorg dat je kijkers weten wanneer ze standaard nieuwe video’s kunnen verwachten. Kondig dat desnoods aan in teaser-video’s
  • Creators met flink wat fans spelen regelmatig een gastrol in de video van een andere YouTuber, wat een kruisbestuiving veroorzaakt. Zoek naar mogelijkheden voor zulke kruisbestuivingen.
  • Wees authentiek. Journalistiek is vaak wat strak en stijf, terwijl kijkers van online video vaak op zoek zijn naar iets persoonlijkers.
  • Crowdsource ideeën of input bij je kijkers. Vraag ze naar onderwerpen waar ze meer over willen weten of schakel hun expertise in.
  • In het verlengde daarvan kun je ook content die gebruikers zelf indienen gebruiken in je online uitzending. Vraag kijkers korte videoreacties in te sturen en zet die in.

Bekijk meer van

YouTube Tim Hofman Dylan Haegens

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.