YouTuber documenteert wat de gewone Rus aan nieuws krijgt voorgeschoteld

In de rubriek Innovatie schrijft Villamedia-redacteur Lars Pasveer over alles met een stekker of internetadres. Dit keer: een blik op het eenzijdige Russische nieuwsdieet, van binnenuit gezien.
Niki Proshin is een Russische YouTuber. Hij woont in Sint-Petersburg. Tot de oorlog in Oekraïne begon, gingen video’s veelal over zijn gewone leven in Rusland. Bezoekjes aan zijn oma en de supermarkt, hoe ziet een gemiddeld appartement in de stad eruit, wat zijn populaire snacks en wat eet hij eigenlijk als ontbijt?
Sinds 24 februari zijn Proshins vlogs nog altijd ongedwongen, maar wel een stuk serieuzer. Westerse sancties, bezoekjes aan de supermarkt documenteren nu vooral stijgende voedselprijzen, Prohsin maakt wandelingen in leegstaande winkelcentra na de exodus van Westerse merken en interviewt vrienden die hun heil en toekomst buiten Rusland hebben gezocht.
Proshin maakte afgelopen april een interessante video over zijn nieuwsconsumptie en welk venster op de wereld een gemiddelde Rus krijgt voorgeschoteld, via de radio, televisie, kranten en online.
Dit weekend publiceerde Proshin een nieuwe video over nieuws in Rusland, ter gelegenheid van de halfjaar oude oorlog en op het moment dat Oekraïne een groot tegenoffensief is begonnen.
Ook in zijn laatste video gebruikt Proshin de vanuit het Kremlin opgelegde term speciale militaire operatie wanneer hij spreekt over de oorlog in Oekraïne. “Geloof me, ik zit niet te wachten op problemen met de autoriteiten”, aldus Proshin. Het verschil tussen Westerse berichtgeving en wat mensen in Rusland zien is enorm, stelt hij.
Wat doorgaat voor avondnieuws op het Moskouse Eerste Kanaal is vrij hilarisch, aldus Proshin. Bij de start van de oorlog werd de hele dag gevuld met propaganda, en ook nu is dat eigenlijk niet anders, constateert Proshin.
Het internet binnen Rusland spreekt ook met één stem. De hoofdpagina van Yandex - het ‘Russische Google’ dat ruim 62 procent van alle Russen gebruiken, staat vol propaganda, stelt Proshin. Yandex stootte recent alle media-activiteiten af. De nieuwspagina’s worden nu gevuld door platform VK, in het bezit van staatsgasbedrijf Gazprom.
“Wanneer je zoekt op ‘tegenoffensief’ of ‘Oekraïne, spreken stukken alleen van het hergroeperen van Russische troepen”, aldus Proshin. Hij stelt dat bij het lezen van stukken bij verschillende sites van Russische kranten je “soms woord voor woord” dezelfde informatie vindt.
Praat mee