word actief nvj klein

— maandag 12 september 2022, 14:00 | 1 reactie, praat mee

YouTuber documenteert wat de gewone Rus aan nieuws krijgt voorgeschoteld

Proshin kijkt naar Kanaal 1 op zijn laptop. Het grootste deel van het journaal gaat op aan president Poetin, die hier het nieuwe digitaal stemmen-per-computer demonstreerde. | Niki Proshin / YouTube

In de rubriek Innovatie schrijft Villamedia-redacteur Lars Pasveer over alles met een stekker of internetadres. Dit keer: een blik op het eenzijdige Russische nieuwsdieet, van binnenuit gezien.

Niki Proshin is een Russische YouTuber. Hij woont in Sint-Petersburg. Tot de oorlog in Oekraïne begon, gingen video’s veelal over zijn gewone leven in Rusland. Bezoekjes aan zijn oma en de supermarkt, hoe ziet een gemiddeld appartement in de stad eruit, wat zijn populaire snacks en wat eet hij eigenlijk als ontbijt?

Sinds 24 februari zijn Proshins vlogs nog altijd ongedwongen, maar wel een stuk serieuzer. Westerse sancties, bezoekjes aan de supermarkt documenteren nu vooral stijgende voedselprijzen, Prohsin maakt wandelingen in leegstaande winkelcentra na de exodus van Westerse merken en interviewt vrienden die hun heil en toekomst buiten Rusland hebben gezocht.

Proshin maakte afgelopen april een interessante video over zijn nieuwsconsumptie en welk venster op de wereld een gemiddelde Rus krijgt voorgeschoteld, via de radio, televisie, kranten en online.

Dit weekend publiceerde Proshin een nieuwe video over nieuws in Rusland, ter gelegenheid van de halfjaar oude oorlog en op het moment dat Oekraïne een groot tegenoffensief is begonnen.

Ook in zijn laatste video gebruikt Proshin de vanuit het Kremlin opgelegde term speciale militaire operatie wanneer hij spreekt over de oorlog in Oekraïne. “Geloof me, ik zit niet te wachten op problemen met de autoriteiten”, aldus Proshin. Het verschil tussen Westerse berichtgeving en wat mensen in Rusland zien is enorm, stelt hij.

Wat doorgaat voor avondnieuws op het Moskouse Eerste Kanaal is vrij hilarisch, aldus Proshin. Bij de start van de oorlog werd de hele dag gevuld met propaganda, en ook nu is dat eigenlijk niet anders, constateert Proshin.

 

Het internet binnen Rusland spreekt ook met één stem. De hoofdpagina van Yandex - het ‘Russische Google’ dat ruim 62 procent van alle Russen gebruiken, staat vol propaganda, stelt Proshin.  Yandex stootte recent alle media-activiteiten af. De nieuwspagina’s worden nu gevuld door platform VK, in het bezit van staatsgasbedrijf Gazprom.

“Wanneer je zoekt op ‘tegenoffensief’ of ‘Oekraïne, spreken stukken alleen van het hergroeperen van Russische troepen”, aldus Proshin. Hij stelt dat bij het lezen van stukken bij verschillende sites van Russische kranten je “soms woord voor woord” dezelfde informatie vindt.

Bekijk meer van

Rusland Oekraïne Niki Proshin

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Wim Theunisse, 13 september 2022, 00:57

YouTuber documenteert wat de gewone Rus aan nieuws krijgt voorgeschoteld?
Gut,gut,gut, is dat belangrijk?
Jammer dat het forum over journalistiek belangrijke kansen mist.
Wat denkt u hier van?
Het Kremlin kan de oorlog niet beëindigen.
Het Kremlin kan de oorlog alleen maar verliezen.
De uitleg kan ik hier niet plaatsen vanwege de reactie - en tekstcontrole beperkingen op deze jaren 80 website.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.