— dinsdag 25 juli 2023, 14:30 | 0 reacties, praat mee

De fall-out van Musks ‘X’: geamuseerde verbazing en verbijstering over verkwanselde merkwaarde

Een opgetrommelde kraanwagen begon gisteren met het verwijderen van het Twitter-logo. Omdat Twitter geen vergunning voor de wegblokkade had aangevraagd, moest het sloopwerk worden gestaakt. De half afgeronde klus is zwanger van symboliek over het ondoordachte tempo van de wijzigingen. | AP

In de rubriek 'Innovatie' schrijft Lars Pasveer over alles met een stekker of internetadres. Dit keer hoe je een herkenbaar wereldmerk in een namiddag bij het vuilnis zet. Lekker op X een beetje x'en en rex'en - dat is zo'n beetje de wijze waarop we Twitter na de naamswijziging moeten gaan vervoegen, als het aan Twitter-baas Elon Musk ligt. Laatste wijziging: 13 december 2023, 09:11

Voor de duidelijkheid houd ik het voorlopig gewoon bij Twitter, want X alleen is een gruwel in tekst. Hoe dan ook: Musk liet maandag zowel het online platform als het fysieke kantoor in San Francisco aanpassen naar de nieuwe realiteit. Twitter is dood, X is wat hem betreft de toekomst.

Musk heeft al jaren een X-fetisj. De vader van tien (!) verwerkte de letter al eerder in de namen van een paar kinderen, waar Exa en Saxon nog het gangbaarst zijn. Aan de naamgeving van in 2020 geboren zoon X AE A-XII (roepnaam X) ging gesteggel met de Californische autoriteiten vooraf, omdat Musk in de originele geboorteaangifte cijfers in de voornaam had gestopt. Dat mag niet. Romeinse cijfers XII boden uitkomst.

X betekent voor Musk zoveel als ‘de onbekende variabele’, schreef X’s moeder in 2020. Het letterfetisjisme vond eerder al een weg in Musks startup X.com (dat later PayPal werd), ruimtevrachtorganisatie SpaceX en het eerste model Tesla uit 2015.

Een nieuw logo werd in één dag via TwitterX bij elkaar gecrowdsourced en is inmiddels te vinden in de app en op de site. Gebruikers op het platform maakten lol door de onvermijdelijke overeenkomsten met andere ‘X’ producten te benadrukken: dat het logo veel wegheeft van de grafische omgeving X uit 1984. Of dat videos op X dus Xvideos zijn - en dat is een pornosite. Ook staat het kruisje in besturingssystemen al decennia voor ‘sluiten’.

De haast waarmee Musks rebranding moest worden doorgevoerd valt aan alles af te lezen: dat er dus geen logo was, dat alle documentatie en delen van de site nog over Twitter spreken, dat het domein x.com (waar Musk zelf naar linkte) een tijdje incorrect doorverwees naar een parkeerpagina bij domeinbeheerder GoDaddy en de bijna wanhopige tweets, eh exen, die topvrouw Linda Yaccarino zondagavond moest uitsturen vol holle frasen over wat X ging worden en - het nieuwe blockchain - de opmerking dat AI een belangrijke cruciale rol gaat spelen.

Het logo is volgens Bellingcat-oprichter Eliot Higgins bovendien niet eens speciaal ontworpen, maar gewoon de ‘Mathematical Double-Struck Capital X’ uit de internationale Unicode-standaard.

Daarnaast deed Musk onvoldoende voorwerk door de merkhouder van X binnen de categorie online/sociaal netwerk te identificeren. Dat blijkt in 2017 te zijn vastgelegd door… Facebook-moeder Meta. Die zal glunderen bij het nieuws: het botert niet tussen Musk en het door Meta net gelanceerde sociale netwerk Threads. Musk vindt dat Threads bestaat bij de gratie van diefstal van intellectueel eigendom en kondigde juridische stappen aan.

X als merk is dus omstreden. Specialisten op het gebied van merken zijn verbaasd dat Musk zo veel merkbekendheid achteloos bij het grof vuil zet. Een merknaam schopt het slechts zelden tot werkwoord; dat zal met een enkele letter zo goed als onmogelijk zijn. Niemanlab deed een geestig gedachtenexperiment hoe andere bekende merken zo’n wijziging zouden doorvoeren.

Tech-influencer Marques Brownlee (ruim 17 miljoen abonnees op YouTube) tweette/x’te dat hij “het gewoon Twitter blijft noemen”. Dat bleef niet onopgemerkt door Musk, die overtuigd is dat iedereen op termijn de taalswitch maakt.

Bekijk meer van

X Twitter Elon Musk

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.