IBM stopt met advertenties op X na verschijnen naast nazi-berichten

IBM trekt zicht als adverteerder terug van socialmediaplatform X na berichten dat reclames van het technologiebedrijf verschenen onder berichten die nazi-ideeën propageerden. "IBM tolereert haatberichten of discriminatie op geen enkele manier en heeft direct alle advertenties op X opgeschort", laat het bedrijf weten.
De ingreep volgt op een publicatie van de onderzoeksgroep Media Matters, die zichzelf als progressief omschrijft. De organisatie maakte screenshots van advertenties voor grote Amerikaanse merken zoals Apple, Oracle en IBM die te zien waren onder berichten waarin de ideeën van Adolf Hitler of het Derde Rijk werden opgehemeld.
Musk onderschreef onlangs een bericht op X waarin werd gesteld dat “Joden de haat tegen blanken aanwakkeren”, met de opmerking: “Je spreekt de waarheid.”
‘Neemt ze afstand van haar antisemitische baas?’
Facebook-medeoprichter Dustin Moskovitz gaat een stap verder dan IBM en roept X-eigenaar Elon Musk zelfs op om af te treden. Volgens Moskovitz, tegenwoordig topman van softwareleverancier Asana, staat X-topvrouw Linda Yaccarino voor de grootste uitdaging tot nu toe: “Neemt ze afstand van haar antisemitische baas of wil ze het risico lopen nog meer adverteerders te verliezen?”
Kristin Hull, topvrouw van Nia Impact Capital, dat investeert in Tesla, verklaart “geschokt te zijn” door de opmerking van Musk. “De grillige, racistische en antisemitische uitspraken van een topman hebben een directe invloed op het merk en de bedrijfsresultaten van Tesla. Dit gedrag kan het merk op de lange termijn schaden.”
Praat mee