word studentlid

— vrijdag 18 augustus 2017, 09:13 | 0 reacties, praat mee

‘Weinig onderscheid tussen nieuws en opinie bij Amerikaanse media’

‘Weinig onderscheid tussen nieuws en opinie bij Amerikaanse media’

Amerikaans nieuwsorganisaties maken online te weinig onderscheid tussen nieuws, analyses en opinie. Dat stelt het Duke Reporters' Lab, op basis van eigen onderzoek. Slechts 40 procent van de onderzochte grote nieuwsorganisaties maakt de insteek van een artikel duidelijk middels labeling. Zij die wel labels gebruiken doen dat in de regel vrijwel alleen bij columns. Laatste wijziging: 18 augustus 2017, 09:26

Het Duke Reporters’ Lab bekeek voor zijn onderzoek 49 online Amerikaanse publicaties. 25 daarvan waren lokale kranten. De overige 24 richtten zich op landelijk nieuws of waren opinie-websites.

Het gebrek aan labeling maakt het volgens het onderzoeksbureau voor lezers onduidelijk met wat voor type journalistiek ze te maken hebben. Dat draagt mogelijk bij aan het verlies van vertrouwen in de media door consumenten. Labels helpen lezers beter onderscheid maken tussen nieuws en opinie, waardoor ze beter kunnen beoordelen of nieuws gekleurd is of niet, is het idee. Meer bij het Poynter Institute

Bekijk meer van

Verenigde Staten

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.