banner anp

— woensdag 4 januari 2012, 10:28 | 2 reacties, praat mee

Liefdadigheid in de journalistiek

Kijkcijfers, luistercijfers, oplages: meer dan ooit worden journalisten op de feiten gedrukt. De feiten zijn: bij mindere cijfers is er minder geld en dus minder tijd voor journalistiek. Zo komen er meer meningen de wereld in, want u weet het: opinion is cheap, facts are expensive. Wat gebeurt er daardoor eigenlijk met de nieuwsconsument? Het lijkt mij dat die toch nog steeds behoefte heeft aan onafhankelijke informatie. Feiten, niet alleen maar meningen. Onderzoeksjournalistiek. Maar niet iedereen gelooft dat. Critici zeggen dat vooral journalisten elkaar graag vertellen dat er altijd behoefte zal blijven bestaan aan journalisten. Mensen die verhalen in perspectief kunnen plaatsen en duiden.

Stel dat dat inderdaad waar is. Stel je voor dat de behoefte aan journalisten langzaam verdwijnt. Laten we zeggen met de snelheid van het verdwijnen van kranten. Dan is het op een dag dus zo dat informatie alleen nog tot ons komt via meningen van de hardst roepende individuen. Of van bedrijven. Of andere belanghebbenden. En niet meer via journalisten.

Dan worden er dus kinderen geboren die niet meer weten wat journalisten zijn of die niet meer weten waar het nieuws vandaan komt. Zij weten dan dus niet welke afzender erachter zit. Zullen zij dan het verschil tussen feiten en meningen niet meer kennen? Het is moeilijk voor te stellen. Toch is het dichterbij dan we denken. Nu al zijn er bureaus die als taak hebben bedrijven in het nieuws te brengen zonder dat het reclame lijkt. Als die informatie niet goed gecheckt wordt dan heb je hetzelfde effect: het lijkt een interessante wetenschappelijke vinding, maar het is reclame. Een goedkope mening die uiteindelijk duur betaald wordt.

Facts are expensive. Wie gaat daarvoor betalen? Oftewel: wie is de Nederlandse Barbara Streisand? Streisand geeft al jaren geld aan het Center for public integrity: een organisatie van onderzoeksjournalisten. Dat gaat heel transparant en onafhankelijk. Zij verbindt er geen voorwaarden aan en doet niet flauw als het Center bijvoorbeeld ook over haar banden met een president schrijft. De sponsor wordt niet gespaard.

Dat is toch geweldig? Dat een zangeres, een artiest, het belang van feiten inziet en miljoenen geeft aan de journalistiek. Het zijn dus niet alleen journalisten die zichzelf belangrijk vinden.

Hier gebeurt het ook al af en toe. De Groene Amsterdammer ontving ooit een ton (weliswaar dankzij een weddenschap) en haalt met kerst altijd geld op. Televisiezender Het Gesprek werd opgericht door miljonairs met hart voor de zaak (totdat de zaken wel erg slecht liepen). En Harry de Winter gaat weer geld steken in tv-programma’s die niet per se miljoenen kijkers nodig hebben. Is het een stap naar echte filantropie?

Gaat liefdadigheid een rol spelen in de journalistiek, net zoals in Amerika? Ik hoop het. Wil de Nederlandse Barbra Streisand opstaan?

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) is radiopresentator

Praat mee

2 reacties

Leontien Bleeker, 11 januari 2012, 10:00

Goed punt! Naar ik begrepen heb grijpt de ‘journalistiek van de hardst roepende individuen’ razendsnel om zich heen. Het schijnt dat Amerikanen die Fox News kijken slechter zijn geinformeerd dan Amerikanen die helemaal geen nieuws kijken. Ik vrees dat wij in Nederland met een dagblad als De Telegraaf dezelfde kant op gaan. Zo vreselijk tendentieus, dat de onoplettende lezer de mening alvast in de mond gelegd wordt. Maar als liefdadigheid een rol gaat spelen in de journalistiek en er onafhankelijke berichtgeving komt, hoe weet het grote publiek dan waar zij dat vandaan moeten halen? Wat er wel en niet objectief is? Hoe krijgen we ze zo ver dat ze zich daarvoor gaan interesseren? Ik vrees dat veel mensen lezen/kijken/luisteren naar wat ze toevallig tegenkomen, en niet uitgebreid onderzoek doen naar welk medium onafhankelijke journalistiek bedrijft…

L.Verhaar, 20 januari 2012, 12:35

Of dit de juiste weg is?
Graag kom ik in contact met Frederique de Jong.
Vragen mbt BNR in het algemeen en in het bijzonder.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.