Weer meer klachten binnengekomen bij Raad voor de Journalistiek

Het aantal klachten bij de Raad voor de Journalistiek (RvdJ) is in 2016 met 60 procent toegenomen ten opzichte van 2015, zo blijkt uit een eerste overzicht van de cijfers over 2016. Het totaal ligt op 122 klachten. In 2015 waren dat er nog 76.
Van alle binnengekomen klachten zijn er inmiddels 63 in behandeling genomen (40 procent meer dan in 2015) en zijn er 27 door de klager uiteindelijk niet doorgezet. Bij de overige 32 klachten die zijn aangemeld, zijn de klagers erop geattendeerd dat zij hun bezwaren eerst nog aan het medium moesten voorleggen. Overigens hebben 25 van deze klachten betrekking op dezelfde reeks tv-uitzendingen. Verder ontving de Raad zes herzieningsverzoeken.
De Raad heeft in 48 zaken conclusies getrokken over de journalistieke zorgvuldigheid, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2015 (25 conclusies). Net als andere jaren werd er in de meeste gevallen geklaagd over onjuiste c.q. tendentieuze berichtgeving, het niet (goed) toepassen van wederhoor en schending van de privacy.
Ook liet de Raad zich acht keer uit over de wijze waarop klachten in eerste instantie door de betrokken media zijn afgehandeld. De nieuwe werkwijze – waarover de mediasector vooraf uitvoerig is geconsulteerd – biedt partijen de mogelijkheid om tot een minnelijke oplossing van het probleem te kunnen komen. Naar het oordeel van de Raad hebben (hoofd)redacties diverse keren klachten niet zorgvuldig afgehandeld. De Raad meent dat elk medium zelf verantwoordelijk is voor de inrichting van zijn interne klachtprocedure en daarover duidelijk met zijn publiek dient te communiceren.
Praat mee