Leaderboard Journalist van het Jaar PIP Den Haag

— donderdag 7 december 2023, 09:30 | 1 reactie, praat mee

Waarom DPG Media zoekt naar journalistiek talent zónder journalistieke achtergrond

Stephanie Broekarts en Soufian Bouaziz zijn beide oud-trainees van DPG Media. - © Eigen beeld, bewerking Villamedia.

Kun je een journalist worden zonder een journalistieke achtergrond? Wel als je het aan DPG Media ligt. Voor het derde jaar op rij zet de uitgever een traineeship open, specifiek gericht op aspirant-journalisten die geen klassieke journalistieke achtergrond hebben. Hoe is dat bevallen? We spraken met twee oud-deelnemers. Laatste wijziging: 7 december 2023, 15:03

Al haar hele leven heeft Stephanie Broekarts (35) iets met natuur en dieren. Dus het was vanzelfsprekend dat ze na de middelbare school dierengeneeskunde ging studeren. ‘Dat viel vies tegen’, zegt ze in haar Haagse appartement, waar de inrichting dierenliefde ademt en er een kat rondschuifelt.

Lachend: ‘Uiteindelijk werd het Liberal Arts and Science. Weet je wel, die studie waar je precies niks mee kan.’

Na haar studie zocht ze een baan waarmee ze zichzelf al de wereld rondreizend - ‘mijn andere hobby’ - in levensonderhoud kon voorzien. ‘Zo kwam ik in de onlinewereld terecht.’

‘Opeens zat ik thuis’
Voor diverse opdrachtgevers onderhield ze social mediakanalen, schreef ze kopij en maakte ze foto’s. ‘It was a means to an end.’ Door de coronapandemie sloten wereldwijd grenzen en kwam ze noodgedwongen thuis te zitten. ‘Opeens had ik tijd om in mijzelf te investeren’, aldus Broekarts.

Achteraf kon zich ze zichzelf voor de kop slaan dat ze eigenlijk nooit over de richting journalistiek had nagedacht. ‘Het zat toen gewoon niet op mijn radar.’ Maar op haar 32e wilde ze ook niet terug de schoolbanken in.

Tegelijkertijd met de zoektocht naar wat Broekarts dan wél wilde, startte DPG Media met het eerste traineeship. Nadrukkelijk gericht op mensen zónder journalistieke bagage en achtergrond. Tot haar eigen verbazing kwam ze door de selectie heen, omdat DPG Media zelf de nadruk legde op divers talent met een diverse achtergrond.

Het traineeship duurde vijf (inmiddels zes, RdQ) maanden, één dag per week. ‘Dat is net te weinig houvast om echt meters te maken. Je krijgt er niet voor betaald. Eén dag per week minder werken is ook een zekere luxe. Hoe inclusief is dat eigenlijk?’, vraagt ze zich af.

Dat is juist de bedoeling, stelt Nadia Schiernecker, die vanuit DPG Media het project begeleidt en verantwoordelijk is voor de werving en de ‘matching’ van trainees aan mediamerken en mentoren.

‘Proeven aan het vak’
‘In die zes maanden kun je ontdekken of je straks je baan wil opzeggen voor een loopbaan in de journalistiek. Ga eerst proeven aan het vak, zeg ik aan de trainees, dan kun je in zes maanden alles eruit halen wat erin zit en een goede keuze maken.’

Broekarts: ’Er zaten veel goede trainingen bij en er waren veel goede docenten, onder andere Elma Drayer. Veel van de bijeenkomsten gingen over persoonlijke ontwikkelingen. Een derde van die vrijdagen ging over “Wat zijn jouw kernwaarden” en “Wie ben jij als persoon?”. Persoonlijk vind ik dat leuk, maar veel andere deelnemers hadden het idee dat ze hiervoor niet waren gekomen.’

‘Redacties zaten niet op ons te wachten’
‘We werden klaargestoomd om op redacties mee te draaien. Persoonlijk had ik ik het idee dat sommige redacties niet zo op ons zaten te wachten. Als ze échte diversiteit willen, kunnen ze beter het geld gebruiken om iemand permanent op een redactie te zetten. Daar leer je meer van én je wordt echt onderdeel van het team.’

Naar het idee van Broekarts wordt er door DPG Media ‘veel gepronkt met diversiteit’ binnen en buiten het bedrijf, maar valt het in praktijk tegen. ‘Ook die redacties zelf moeten voorbereid worden op de komst van de ander.’

Dat er kritiek is op de werkwijze van het traineeship is niet vreemd voor Nadia Schiernecker. Het traineeship ontstond omdat er vanuit redacties en HR van DPG Media behoefte ontstond aan medewerkers die geen klassieke achtergrond als journalist hebben.

‘Feedback is serieus genomen’
‘We ontwikkelen en vernieuwen het traineeship continu. De feedback van de trainees uit de eerste lichting hebben we heel serieus genomen, net zoals we dat doen met de feedback uit de tweede ronde. Zo proberen we het steeds beter te maken’, zegt Schiernecker. ‘We hebben actie ondernomen in de opleiding zelf, en ook op de redacties. Het is geen eenvoudig traject geweest, we waren nog zoekende. Er zijn zeker lessen getrokken uit de eerste lichting, maar ook de lichting erna.’

‘We kijken nu individueel ook naar wat iemand nodig heeft én wat zij ons kunnen bieden.’

Meters maken
Via een mentor worden de trainees gekoppeld aan iemand waar ze terecht kunnen voor vragen, vertelt Schiernecker. ‘We laten de trainees een redactievergadering meedraaien en sporen ze aan kopjes koffie met mensen te drinken om zich wegwijs te maken. Maar daarna is ’t wel de bedoeling dat ze eigenlijk zo snel mogelijk meters gaan maken.’

Afhankelijk van het soort trainees worden er verschillende ‘masterclasses’ aangeboden. ‘Want iemand die de magazines in wil heeft andere behoeften dan iemand die voor een krant wil schrijven’, zegt Schiernecker.

‘In eerste gesprekken kijken we waar iemand z’n interesses liggen, wat voor verhalen iemand wil schrijven. De leervraag die iemand stelt is belangrijker dan de titel waar iemand terecht wil komen.’

Soufian Bouaziz (37) werkte lang in het onderwijs en heeft een eigen bedrijfje waarin hij bedrijven adviseerde op het gebied van zorg en onderwijs. ‘Ik heb altijd al een liefde gehad voor de journalistiek’, zegt hij.

Zoektocht
Vorig jaar worstelde hij met de vraag wat hij ‘nou precies wilde in het leven’. Juist op dat moment kwam de vacature van het traineeship voorbij. Door zijn achtergrond in het onderwijs werd Bouaziz gekoppeld aan Raounak Khaddari, onderwijsredacteur bij Het Parool. ‘Daar heb ik veel aan gehad. Ze stelde concrete vragen en daagde mij uit.’

Daar bleef het niet bij. ‘We spraken ook regelmatig af om wat te drinken en te praten over het vak. Want aan die ervaringen heb je óók erg veel.’ Tot zijn eigen verbazing ontdekte Bouaziz dat veel journalisten ook geen ‘klassieke’ opleiding hebben gedaan. ‘Die andere achtergrond zorgt voor een toegevoegde waarde.’

Praktisch meedraaien
‘Ik wilde graag met mijn poten in de modder gaan staan.’ Eigenlijk was de vacature voor het traineeship al gesloten, maar dezelfde week kon hij nog op gesprek komen. Bouaziz werd als laatste trainee aangenomen. ‘De focus ligt vooral op schrijvende journalistiek, maar bijvoorbeeld ook over hoe je een podcast maakt.’


Als trainee kreeg Bouaziz een rondleiding in de drukkerij van DPG Media. Beeld: eigen foto

Een beetje schrijven kon hij wel, maar algauw ontdekte hij dat ‘schrijven voor een krant heel anders is dan “gewoon” schrijven’: ‘Het moet niet alleen foutloos zijn’. Al snel had Bouaziz het idee dat hij meer wilde doen dan er gevraagd werd. Als zelfstandig ondernemer kon hij het zich veroorloven om meer tijd aan het traineeship te besteden.

‘Maar als we zomaar in het diepe gegooid waren, hadden we er denk ik minder van geleerd hebben. Achteraf ben ik blij dat er eerst een stevige basis, een goed fundament is gelegd.’

Freelance
Na het traineeship werkte Broekarts een tijdje als freelancer voor AD Den Haag. Nu werkt ze voornamelijk, opnieuw freelance, voor Trouw. ‘Zo’n kantooromgeving waar mensen zich om negen uur moeten melden, da’s niks voor mij.’

Bij het AD was de combinatie van schrijven én fotograferen tegelijk een beetje ongebruikelijk, zegt ze. ‘Je bent hier om te schrijven, niet te fotograferen, zei de chef die mij aannam. Maar op mijn eerste dag was er gelukkig iemand anders. Die zei: “Je kunt ook foto’s maken, zie ik op je cv? Ga maar doen”.’

De krantenredacties zijn erg gesloten

Het traineeship diende vooral als een ingang - iets dat als iemand zonder journalistieke achtergrond erg gewenst is, omdat volgens Broekarts ‘zeker krantenredacties’ erg gesloten zijn. ‘Achteraf ben ik wel heel dankbaar voor het traineeship. Het gaf mij het zelfvertrouwen dat ik het kán, een pitch sturen.’

‘Trouw betaalt beter’
Broekarts werkt nog niet fulltime in de journalistiek; dat wisselt ze nog steeds af met commerciële klussen. ‘Uiteindelijk vind ik die mix ook het fijnste. Na mijn vertrek bij het AD kreeg ik nog de vraag te freelancen. Trouw betaalt een stuk beter, dus ik werk bijna alleen voor hen.’

Uiteindelijk hoopt ze wel dat de nieuwe trainees een stuk beter voorbereid worden op het freelancen. ‘De kans is klein dat je er een baan aan overhoudt’, aldus Broekarts. En betere voorbereiding op het werken in redactiesferen. ‘De krantenredacties zijn erg gesloten bolwerken, je komt er als freelancer nauwelijks tussen.’ Schiernecker benadrukt er wel degelijk baankansen zijn, maar trainees ook hun eigen keuzes maken: ‘Sommigen gaan studeren, de ander heeft de voorkeur voor freelancen’.

De deelnemers van het traineeship komen overal en nergens terecht, zegt Schiernecker. ‘Sommigen treden in dienst bij een titel, de ander gaat freelancen. Eén deelnemer gaat nóg een traineeship bij de NPO volgen, omdat ze zelf vindt dat ze er nog niet klaar voor is.’

Trainee Bouaziz hield in ieder geval een goede vriendschap over aan het traineeship. Momenteel viert hij voor een aantal maanden vakantie, in maart begint hij aan een korte opleiding aan de Hogeschool Utrecht om meer journalistieke basisvaardigheden in z’n vingers te krijgen.

‘En dan hoop ik weer ergens terecht te kunnen, bij de Volkskrant bijvoorbeeld. Freelance of vast? Dat weet ik nog niet. Ik ben er inmiddels wel achter dat ik het allerliefste gewoon wil schrijven, en véél.’

Over het traineeship
Op 1 december 2023 opende DPG Media voor het derde jaar op rij het ‘Traineeship Journalistiek Talent’. Een journalistieke vooropleiding is nadrukkelijk niét noodzakelijk, wel een ‘grote passie voor nieuws en een brede algemene kennis’. Enige ‘aantoonbare affiniteit’ met media en journalistiek is wel aanbevolen. Het traineeship duurt zes maanden en de trainees worden eén dag per week, op vrijdag, verwacht bij DPG. Het traineeship is niet betaald. De trainees krijgen een mentor en een ‘buddy’ op een van de DPG-redacties waar zij geplaatst worden. Er is nadrukkelijk géén baangarantie bij een DPG-titel na het afronden van het traineeship, zegt Nadia Schiernecker, maar die kans is wel aanwezig (zowel in vast/parttime dienstverband of freelance). Sollicitanten dienen vóór 5 januari 2024 hun sollicitatie te versturen. Solliciteren en meer informatie via de website van DPG Media.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

photopress, 7 december 2023, 13:56

Ik zou bijna zeggen “een journalist behoort te schrijven en dat betekend dat je niet kan schrijven en kiekjes maken gelijk” want fotograferen js een vak.
Helaas ken ik die persoon bij de DPG die nu in de directie zit en die een ieder die een goede opleiding had tot drs en mr. Toch liep een ventje dat de boel schoon hield met alle eer weg hoe gewoon via ellebogen werk en slijmen.
Helaas is journalistiek iets met als fotografie een vak en die twee kun je niet echt met elkaar combineren dus respecteer elkaars vak en geef elkaar de ruimte om iets te bereiken in je carrière.
Maar met slijmen en ellebogen werk en je collega s in de zeik drukken kan het dus ook zo zijn dat je het gewoon tot de directie schopt van een uitgever

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.