VR-headsets doorbreken magische grens van 1 miljoen
Virtual Reality-headsets bedienen nog een niche-markt, maar wel een die groeit. Marktonderzoeker Canalys meldt dat er in het derde kwartaal van 2017 voor het eerst 1 miljoen van dergelijke headsets zijn verkocht.
De Sony PlayStation VR (399 euro) neemt bijna de helft van die verkopen voor zijn rekening, gevolgd door Oculus met hun Rift (450 euro, goed voor 210.000 eenheden) en HTC met hun Vive (669 euro, 160.000 eenheden).
De PlayStation VR vereist - zoals de naam doet vermoeden - een PlayStation 4. De Rift en Vive vereisen een losse pc met een behoorljk manse videokaart. In de pijplijn zitten van Oculus (en ook Google trouwens) zelfstandig opererende headsets, die geen losse apparatuur nodig hebben en ergens volgend jaar moeten uitkomen.
De Oculus Go heeft een richtprijs van 199 euro en de zelfstandige Google-headset kreeg bij de aankondiging afgelopen mei een verwachte prijssticker van 600 dollar mee. Volgens Canalys blijft de grootste uitdaging om gewone gebruikers te overtuigen deze oogkleppen op te doen.
Als gevolg van het kip-ei-effect zijn de journalistieke experimenten met virtual reality helaas op de vingers van één vuurwerkhand te tellen. Een van de voortrekkers Hans Jaap Melissen maakte afgelopen zomer voor Villamedia een voorlopige balans op. Met de komst van zulke 360-graden reportages is volgens Melissen een wens uitgekomen, maar wat nu?
Praat mee