— donderdag 11 maart 2021, 10:46 | 0 reacties, praat mee

Voorzitter Britse persvereniging stapt op na slecht gevallen opiniestuk over Markle

De Britse pers is al dagen druk met de fallout van het interview met de hertog en hertogin van Sussex | ANP

De voorzitter van de Britse Society of Editors (SoE)- een soort evenknie van het Genootschap van Hoofdredacteuren - is opgestapt. Ian Murray eiste in een officiële verklaring bewijs dat sommige Britse tabloids racistisch en vooringenomen berichten. De Britse prins Harry had dat in het recente interview met Oprah Winfrey gesteld.

Murray stelde dat zulke uitspraken onderbouwd moeten worden en dat de Britse pers niet inherent racistisch is. “Het is niet acceptabel als de hertog en hertogin zulke beweringen doen daar zonder bewijs voor te leveren. Als het enkel racistisch overkomt omdat de pers vragen stelt over hun handelen en commentaar levert op hun werk als leden van het koninklijk huis, dan hebben ze het mis”, schreef Murray in een artikel op 8 maart.

Hij wees op de regelmatige berichtgeving waarin de pers het paar “met warmte” tegemoet trad, onder meer over hun liefdadigheidswerk. Critici stelden daarop dat Murray met zijn uitspraken racisme bagatelliseerde.

Het stuk wordt niet meer actief op de voorpagina van de sociëteit getoond, maar wordt nu ingeleid met een korte ‘verduidelijking’.

De uitspraken waren volgens de sociëteit niet bedoeld als aanval op het paar, maar als herinnering over het belang van onafhankelijke journalistiek. “Onze verklaring rond Meghan en Harry was in die geest bedoeld, maar weerspiegelde onvoldoende wat we allen weten: dat er nog veel werk is te verzetten in de media om diversiteit en inclusiviteit te verbeteren”, aldus de SoE.

Murray zegt dat hij opstapt om te voorkomen dat de SoE meer reputatieschade oploopt. Hij ontkent dat zijn eerdere uitspraken als een verdediging van racisme valt uit te leggen, maar dat hij duidelijker had kunnen zijn in het veroordelen van onverdraagzaamheid. “Ik geef leiding aan de sociëteit en moet daarom de gevolgen dragen”, aldus Murray.

Het interview van Oprah Winfrey en Meghan Markle en prins Harry had nog meer personele gevolgen: journalist Pier Morgan vertrok per direct bij het ontbijtprogramma Good Morning Britain, nadat hij on-air een aanvaring had met de weerman. Morgan zegt niet te geloven dat de behandeling in de Britse pers Markle tot suïcidale gedachten had gedreven.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.