Voorstellen aanpak nepnieuws Europese Commissie gelekt

Dat de Europese Commissie tegen de lente met een voorstel rond de aanpak van nepnieuws zou komen, was al bekend. Een document met plannen blijkt voortijdig uitgelekt. Online platformen en adverteerders zullen worden verplicht om het uploaden en verspreiden van nepnieuws in de kiem te smoren.
Tegen de zomer moeten bedrijven als Facebook, Google en Twitter een gedragscode gaan volgen, waarin ze beloven strenger tegen verspreiding van nepnieuws te zullen optreden.
Reuters wist de hand te leggen op het voorstel, waarin wordt gehint op de mogelijkheid van regulering, als tegen het eind van dit jaar de gedragscode geen meetbare verbetering heeft opgeleverd. Het definitieve document moet nog voor het eind van deze maand uitkomen, stelt Reuters.
De online platformen moeten ook strenger gaan optreden tegen nep-accounts en in de gaten gaan houden op welke wijze persoonlijke data van gebruikers naar derden vloeit. Volgens de Europese Commissie zouden online platformen wegkijken waar het manipulatie via hun infrastructuur betreft.
De beoordeling en signalering van nepnieuws, waar een omstreden EU-bureau eerder dit jaar stevig onder vuur kwam te liggen, wil de Europese Commissie eerder méér dan minder overheidsbemoeienis, stelt de NOS op basis van dezelfde gelekte voorstellen.
Volgens de NOS vindt de Europese Commissie niets doen “geen optie”. Vrees dat Brussel zich met nieuwsvoorziening gaat bezig houden, is volgens de Commissie ongegrond. Alleen aantoonbaar valse, bewust schadelijke en misleidende informatie wordt aangepakt; satire en partijpolitieke berichtgeving zou worden uitgesloten van maatregelen.
Praat mee