word studentlid

— donderdag 11 juni 2020, 09:53 | 0 reacties, praat mee

Europese Commissie gaat strijd tegen desinfo en nepnieuws opvoeren

Europese Commissie gaat strijd tegen desinfo en nepnieuws opvoeren
EPA

De Europese Commissie gaat meer doen om desinformatie en nepnieuws te voorkomen, waarvan het zegt dat er een toename is van pogingen tot beïnvloeding door landen buiten de Europese Unie. Het heeft plannen afgestoft, met onder meer een grotere rol voor het EUvsDisinfo-platform. Laatste wijziging: 11 juni 2020, 09:56

Volgens de Commissie gaat de coronapandemie gepaard met “een vloedgolf aan onjuiste of misleidende informatie”. Buitenlandse actoren doen pogingen om EU-burgers en debatten met desinformatie te beïnvloeden. Volgens de EC heeft het zogeheten East Stratcom Task Force ruim 550 desinformatieverhalen uit pro-Kermlin-bronnen gemeld en aan de kaak gesteld op de website EUvsDisinfo.

Villamedia schreef regelmatig over deze tak van de Europese Unie, nadat diverse Nederlandse media onterecht als verspreiders van nepnieuws werden gebrandmerkt.

In 2018 meldden we de wens om meer middelen vrij te maken voor de afdeling’stratcom’ - strategische communicatie. Toenmalig eurocommissaris Julian King (tot eind december belast met de Veiligheidsunie) pleitte toen voor meer budget en meer personeel, zeker gezien de enorme financiële middelen die een land als Rusland vrijmaakt voor nieuwssites als Sputnik en RT.

Meer geld lijkt onderweg. EU-buitenlandcoördinator Josep Borrell stelt: “In de wereld van vandaag speelt technologie een grote rol: er wordt niet meer met zwaarden, maar met woorden gestreden, en zowel statelijke als niet-statelijke actoren maken gretig gebruik van doelgerichte beïnvloedings- en desinformatiecampagnes. De Europese Unie zal dan ook meer activiteiten ontplooien en haar capaciteiten vergroten.”

De Commmissie stelt dat er gradaties zijn in desinfo: soms er sprake van opzet, soms wordt onbedoeld foute informatie verspreid en verder is het doel niet altijd politiek: soms beoogt de beïnvloeding louter economische motieven - zoals het verkopen van dure middelen tegen coronabesmetting. “Voor al deze problemen is een passende respons nodig”, schrijft de Commissie in hun aankondiging.

NOS-correspondent Thomas Spekschoor schrijft dat platforms waar nepnieuws de ronde doet, zoals Facebook, Twitter en Google, van Europa meer inzicht moeten geven over hun interne processen rond nepnieuwsbestrijding.

“De Europese organisatie van mediawaakhonden, ERGA, stelde vorige maand dat niet te controleren is of de platforms genoeg doen. Brussel zou dwingender moeten zijn, de platforms echt onder druk moeten zetten om bijvoorbeeld data te delen en inzicht te geven in algoritmes. Daarmee zouden wetenschappers en journalisten kunnen onderzoeken hoe nepnieuws zich verspreidt.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.