Vlaamse uitgevers willen VRT aan banden
Uitgevers van kranten en magazines, verenigd in de Vlaamse Dagbladpers, roepen de partijen in het land op om een duidelijke strategie te ontwerpen waarbinnen de staatsomroep VRT digitale activiteiten mag ontwikkelen. Volgens de uitgevers zal de VRT zonder duidelijk gestelde grenzen de online nieuwsmarkt verstoren. In een brief aan de Vlaamse meerderheidspartijen stellen directeuren Patrick Lacroix (Vlaamse Dagbladpers) en Alain Lambrechts (tijschriftenkoepelorganisatie The Ppress) dat de VRT op digitaal vlak "in concurrentie is getreden" met uitgevers, maar dat zij het zonder 1,5 miljard euro budget (over vijf jaar) moeten stellen. "In plaats van zich te focussen op websites met audio en video, de core business van een radio- en televisieomroep, wensen ze zich te bekwamen in geschreven artikels over dezelfde onderwerpen als de commerciële media, maar dan met belastingsgeld", stellen Lacraoix en Lambrechts. De uitgevers vragen om een "bijsturing van de verworvenheden", waaronder beperking van de productie van geschreven teksten (anders dan omkadering voor bestaand radio- en televisieaanbod) en het afschaffen van advertenties op (mobiele) internetsites van de omroep. Regionaal nieuws zou verder overgelaten moeten worden aan de geschreven pers, vinden de directeuren.