— dinsdag 23 juni 2020, 09:21 | 0 reacties, praat mee

Vijf hoofdredacteuren blikken terug op hun keuzes voor en tijdens de coronacrisis

© CC by NIAID-RML

Vijf hoofdredacteuren van Nederlandse media blikken in NRC terug op hun keuzes tijdens de coronacrisis en de journalistieke reflex in de eerste weken voor en na de 'intelligente lockdown'.

NRC kijkt met Pieter Klok (de Volkskrant), Paul Jansen (De Telegraaf), Herman Meijer (Op1), Joost Oranje ( Nieuwsuur) en René Moerland (NRC) terug op die begintijd.

Als mensen toen al wisten dat Covid-19 Nederland lam ging leggen “was dat tot op zekere hoogte toevallig”, zegt hoofdredacteur René Moerland van NRC. “Toen kon je niet weten dat het heel Europa en de rest van de wereld zou ontwrichten. Wij kunnen onzekerheden niet transformeren in stelligheden, maar wel omzetten in vragen.” Zo bezien vindt hij dat zijn krant in februari de geruststelling van het RIVM “scherper had kunnen bevragen”.

Tot de dag van ‘CORONA IS HIER’ op 28 februari was de berichtgeving “terughoudend”, zegt Paul Jansen van De Telegraaf. “Wij konden net zo goed of slecht inschatten welke kant het opging. Ik heb inmiddels wel geleerd dat het journalistiek gevaarlijk is to cry wolf. Maar ook dat het gevaarlijk is te zeggen: dit is maar een griepje. Je weet het gewoon niet.” De virologen waren verdeeld, “en ik heb ook maar politicologie gestudeerd.”

Herman Meijer is trots dat Op1 de “becommentariërende viroloog” Ab Osterhaus zo vaak aan tafel had. “Osterhaus heeft toch een paar keer vooruitgelopen: met meer testen, meer dit, meer dat. Dat is ook de taak, voor ons, dat je meedenkt met wat iedereen denkt en daar het commentaar en verhaal bij zoekt.” Een andere terugkerende expert was arts-viroloog Anne Wensing. “Zij is spannend omdat ze een rol speelt bij het OMT. Soms is het voor het debat beter om Osterhaus in te zetten. Een andere keer wil je Wensing om te weten hoe bij het OMT wordt gedacht.”

Onderschatting van het virus was er “per definitie”, zegt Pieter Klok. “Nu was angst achteraf gezien misschien een goede raadgever.”

Laat de journalistiek zich niet aanpraten dat de crisis te voorzien was, zegt Joost Oranje. “Het zou bizar zijn dat iedereen verrast was, behalve wij. We zijn onderdeel van het systeem.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.