mgm nvj maart

— dinsdag 13 februari 2018, 08:38 | 0 reacties, praat mee

Unilever eist ‘schoonmaakactie’ van YouTube en Facebook

Unilever eist ‘schoonmaakactie’ van YouTube en Facebook

Multinational Unilever dreigt te stoppen met adverteren op grote digitale platforms zoals Facebook en YouTube, als ze niet meer actie ondernemen tegen 'het aanzetten tot haat' en 'verdeeldheid creëren'. Maar schokkende content weren is lastig voor de sociale platforms. Laatste wijziging: 13 februari 2018, 13:58

Hoofd marketing Keith Weed van Unilever maakte het plan bekend tijdens de Interactive Advertising Bureau conferentie in Californië, een jaarlijkse bijeenkomst die in het teken staat van digitale reclame. Unilever is een van de grootste adverteerders ter wereld, met een advertentiebudget van 7,7 miljard euro.

Volgens hoofd marketing Keith Weed van Unilever wil de multinational alleen investeren in “verantwoordelijke platforms” die ernaar streven een positieve impact te hebben op de samenleving. Haatzaaien, fake news en video’s die aanzetten tot geweld moeten volgens hem dus actiever geweerd worden van de platforms.

Eerder al liet de grootste adverteerder ter wereld, het Amerikaanse bedrijf Procter&Gamble, weten 100 miljoen euro minder te hebben uitgegeven aan digitale advertenties. Het bedrijf liet in augustus weten schoon genoeg te hebben van een digitale advertentiewereld waarin computers nepclicks genereren en advertenties op dubieuze websites te zien zijn maar onzichtbaar blijken voor de ware consumenten. Opvallend was dat de verkopen er niet onder te lijden hadden.

Volgens YouTube zelf wordt er zo’n 400 uur aan materiaal per minuut geüpload op de site. Om ervoor te zorgen dat daarin niks schokkends, racistisch of extremistisch zit, is een bijna onmogelijke taak. En dan is er nog de vraag waar de grens ligt van wat wel en niet kan? Meer bij de NOS / Fortune / Financial Times / The Guardian

Bekijk meer van

YouTube Unilever Facebook

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.