website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Unilever eist ‘schoonmaakactie’ van YouTube en Facebook

Trudy Brandenburg - van de Ven — Geplaatst in discussie op dinsdag 13 februari 2018, 08:38

Nieuws Multinational Unilever dreigt te stoppen met adverteren op grote digitale platforms zoals Facebook en YouTube, als ze niet meer actie ondernemen tegen 'het aanzetten tot haat' en 'verdeeldheid creëren'. Maar schokkende content weren is lastig voor de sociale platforms.

Hoofd marketing Keith Weed van Unilever maakte het plan bekend tijdens de Interactive Advertising Bureau conferentie in Californië, een jaarlijkse bijeenkomst die in het teken staat van digitale reclame. Unilever is een van de grootste adverteerders ter wereld, met een advertentiebudget van 7,7 miljard euro.

Volgens hoofd marketing Keith Weed van Unilever wil de multinational alleen investeren in “verantwoordelijke platforms” die ernaar streven een positieve impact te hebben op de samenleving. Haatzaaien, fake news en video’s die aanzetten tot geweld moeten volgens hem dus actiever geweerd worden van de platforms.

Eerder al liet de grootste adverteerder ter wereld, het Amerikaanse bedrijf Procter&Gamble, weten 100 miljoen euro minder te hebben uitgegeven aan digitale advertenties. Het bedrijf liet in augustus weten schoon genoeg te hebben van een digitale advertentiewereld waarin computers nepclicks genereren en advertenties op dubieuze websites te zien zijn maar onzichtbaar blijken voor de ware consumenten. Opvallend was dat de verkopen er niet onder te lijden hadden.

Volgens YouTube zelf wordt er zo’n 400 uur aan materiaal per minuut geüpload op de site. Om ervoor te zorgen dat daarin niks schokkends, racistisch of extremistisch zit, is een bijna onmogelijke taak. En dan is er nog de vraag waar de grens ligt van wat wel en niet kan? Meer bij de NOS / Fortune / Financial Times / The Guardian

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Mag Inspiration Day