— woensdag 18 januari 2023, 11:48 | 0 reacties, praat mee

Uitgevers willen meer focussen op TikTok en minder op Facebook

In 2023 willen Nederlandse uitgevers zich meer focussen op TikTok en juist minder op Facebook, blijkt uit het jaarlijkse onderzoeksrapport van Reuters Institute for the Study of Journalism. Het instituut kwam tot haar conlusies na gesprekken met 303 'media leaders' uit 53 landen, waaronder Nederland Laatste wijziging: 19 januari 2023, 07:15

Onder ‘media leaders’ verstaat Reuters hoofdredacteuren, ceo’s, managing directors en ‘head of innovations’. Een meerderheid van de ondervraagden zegt meer aandacht te willen schenken aan TikTok, op de voet gevolgd door Google Search, Instagram en YouTube. Twitch en Apple News krijgen ook iets meer aandacht, de aandacht voor Snapchat blijft gelijk.

Er gaat echter juist minder aandacht naar Facebook en Twitter. Dat is een vreemde keuze, stellen Pieter Zwart (hoofdredactie Voetbal International) en Jaap van Zessen (nog even chef digitale strategie bij het AD) op Twitter. Dit zullen dan leidinggevenden bij nieuwsorganisaties zijn waar verkeer naar site geen doelstelling is, vermoedelijk’, schrijft Van Zessen. ‘Bijzonder. Facebook is niet hip meer, maar voor verkeer nog steeds een goudmijn’, reageert Zwart.

En ook de respondenten van het onderzoek zijn nog niet klaar met Twitter. Zeventien procent van de ondervraagden denkt dat het vak beter af is zonder Twitter, waar 51 procent een Twitter-loze wereld slecht acht voor de journalistiek.

Kunstmatige intelligentie (AI) blijkt ook op de radar van de uitgevers te staan. 39 procent van de respondenten zegt slechts ‘wat experimenten’ uit te voeren, 27 procent zegt helemaal niks ermee te doen. Een paar procent van alle ondervraagden zegt dat AI al een ‘redelijk grote rol’ speelt.

In het nieuwe jaar wil men vooral meer investeren in podcasts (72 procent) en nieuwsbrieven (69 procent), gevolgd door online video (67 procent) en datavisualisaties (52 procent). Iets meer dan de helft van de uitgevers zegt dat het verkeer naar de website en/of app in het afgelopen jaar gelijk is gebleven of zelfs een beetje is gedaald. De overige 42 procent heeft meer online bezoekers verwelkomd.

72 procent van de uitgevers maakt zich zorgen om ‘nieuwsmijders’. De snel veranderende financiële situatie baart ook de uitgevers zorgen. Slechts 44 procent kijkt met vertrouwen vooruit. 37 Procent zegt neutraal te zijn, waar 19 procent zich zorgen maakt. Het is echter moeilijk om een vergelijking te maken met voorgaande jaren, omdat deze vraag pas voor de eerste keer is gesteld.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.