Uitgevers willen meer focussen op TikTok en minder op Facebook

In 2023 willen Nederlandse uitgevers zich meer focussen op TikTok en juist minder op Facebook, blijkt uit het jaarlijkse onderzoeksrapport van Reuters Institute for the Study of Journalism. Het instituut kwam tot haar conlusies na gesprekken met 303 'media leaders' uit 53 landen, waaronder Nederland
Onder ‘media leaders’ verstaat Reuters hoofdredacteuren, ceo’s, managing directors en ‘head of innovations’. Een meerderheid van de ondervraagden zegt meer aandacht te willen schenken aan TikTok, op de voet gevolgd door Google Search, Instagram en YouTube. Twitch en Apple News krijgen ook iets meer aandacht, de aandacht voor Snapchat blijft gelijk.
Er gaat echter juist minder aandacht naar Facebook en Twitter. Dat is een vreemde keuze, stellen Pieter Zwart (hoofdredactie Voetbal International) en Jaap van Zessen (nog even chef digitale strategie bij het AD) op Twitter. Dit zullen dan leidinggevenden bij nieuwsorganisaties zijn waar verkeer naar site geen doelstelling is, vermoedelijk’, schrijft Van Zessen. ‘Bijzonder. Facebook is niet hip meer, maar voor verkeer nog steeds een goudmijn’, reageert Zwart.
En ook de respondenten van het onderzoek zijn nog niet klaar met Twitter. Zeventien procent van de ondervraagden denkt dat het vak beter af is zonder Twitter, waar 51 procent een Twitter-loze wereld slecht acht voor de journalistiek.
Kunstmatige intelligentie (AI) blijkt ook op de radar van de uitgevers te staan. 39 procent van de respondenten zegt slechts ‘wat experimenten’ uit te voeren, 27 procent zegt helemaal niks ermee te doen. Een paar procent van alle ondervraagden zegt dat AI al een ‘redelijk grote rol’ speelt.
In het nieuwe jaar wil men vooral meer investeren in podcasts (72 procent) en nieuwsbrieven (69 procent), gevolgd door online video (67 procent) en datavisualisaties (52 procent). Iets meer dan de helft van de uitgevers zegt dat het verkeer naar de website en/of app in het afgelopen jaar gelijk is gebleven of zelfs een beetje is gedaald. De overige 42 procent heeft meer online bezoekers verwelkomd.
72 procent van de uitgevers maakt zich zorgen om ‘nieuwsmijders’. De snel veranderende financiële situatie baart ook de uitgevers zorgen. Slechts 44 procent kijkt met vertrouwen vooruit. 37 Procent zegt neutraal te zijn, waar 19 procent zich zorgen maakt. Het is echter moeilijk om een vergelijking te maken met voorgaande jaren, omdat deze vraag pas voor de eerste keer is gesteld.
Praat mee