Uitgevers: regionaal nieuw aanbod publieke omroepen altijd testen op markteffecten

NDP Nieuwsmedia, de branchevereniging van uitgeverijen, vindt dat minister Slob verstorende markteffecten van nieuwe regionale aanbodkanalen onderschat. In het wetsvoorstel voert toezichthouder ACM in het vervolg de zogeheten 'nieuwedienstentoets' uit als publieke omroepen plannen hebben voor nieuwe aanbodkanalen. Slob wil zo'n toetsing door de ACM voor de regionale situatie niet verplicht stellen.
In een antwoord op Kamervragen, die Slob eind vorige week verstuurde, stelt de minister: “De omvang en complexiteit van de markteffecten zijn bij een regionaal aanbodkanaal naar verwachting echter geringer dan bij een landelijk aanbodkanaal. Daarom wordt inschakelen van de ACM in de regionale situatie geen verplichting, maar een bevoegdheid.”
Als de minister het gevoel heeft dat een aparte toets zin heeft, kan hij de ACM alsnog om zo’n markteffectenanalyse vragen. NDP Nieuwsmedia vindt dat te vrijblijvend. Een nieuw regionaal aanbodkanaal leidt volgens de branchevereniging tot rechtstreekse oneerlijke concurrentie.
“Omdat de twee grote publieke en private nieuwsmedia op regionaal niveau nog directer met elkaar concurreren om hetzelfde publiek dan landelijke media op landelijk niveau doen, is de relatieve impact van het aanbod van de publieke op de private partij nog groter”, stelt NDP Nieuwsmedia.
Half maart spreekt de Tweede Kamer verder over de voorgestelde wijzigingen aan de Mediawet.
Praat mee