Jodal

— donderdag 14 januari 2021, 08:47 | 0 reacties, praat mee

‘Uitgevers moeten nadenken over aanstaande einde third-party cookies’

Marco Verch | CC BY-SA 2

Adverteerders, winkeliers en uitgeverijen zullen dit jaar oplossingen moeten vinden voor het einde van zogeheten third-party cookies, die hen in staat stelden om mensen ook over meerdere sites heen te volgen en verschillende vormen van marketing te bedrijven. Vaksite Press Gazette sprak met Pranay Prabhat van de New York Times, die vertelt hoe de uitgeverij al vorig jaar is begonnen met voorbereidingen. Belangrijke mijlpaal was de bouw van een systeem om zelf cookies te serveren, in plaats van een externe partij te gebruiken. Laatste wijziging: 14 januari 2021, 08:50

De combinatie van strengere privacywetgeving en stappen van browsermakers betekenen dat deze techniek ten dode is opgeschreven.

Zulke first-party cookies bieden meer zekerheid voor gebruikers, maar veel uitgevers gebruiken de techniek naast advertenties voor onder meer enquêtes en ander gebruikersonderzoek. Prabhat noemt het aanstaande einde van third-party cookies een van de grootste uitdagingen voor uitgeverijen - en niet alleen die van het formaat van de New York Times.

“Hoe bied je adverteerders de beste mogelijkheden, nu cookies van derden zullen verdwijnen? Wat wij hebben gedaan [data in eigen beheer nemen] is waarschijnlijk een geschikt antwoord. Het is niet het beste antwoord op alles. Onze oplossing is een geschikte oplossing voor adverteerders die klanten direct aanspreken - omdat ons project vooral voor hen bedoeld was”, aldus Prabhat. Meer bij Press Gazette

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.