‘Uitgevers moeten nadenken over aanstaande einde third-party cookies’
Adverteerders, winkeliers en uitgeverijen zullen dit jaar oplossingen moeten vinden voor het einde van zogeheten third-party cookies, die hen in staat stelden om mensen ook over meerdere sites heen te volgen en verschillende vormen van marketing te bedrijven. Vaksite Press Gazette sprak met Pranay Prabhat van de New York Times, die vertelt hoe de uitgeverij al vorig jaar is begonnen met voorbereidingen. Belangrijke mijlpaal was de bouw van een systeem om zelf cookies te serveren, in plaats van een externe partij te gebruiken.
De combinatie van strengere privacywetgeving en stappen van browsermakers betekenen dat deze techniek ten dode is opgeschreven.
Zulke first-party cookies bieden meer zekerheid voor gebruikers, maar veel uitgevers gebruiken de techniek naast advertenties voor onder meer enquêtes en ander gebruikersonderzoek. Prabhat noemt het aanstaande einde van third-party cookies een van de grootste uitdagingen voor uitgeverijen - en niet alleen die van het formaat van de New York Times.
“Hoe bied je adverteerders de beste mogelijkheden, nu cookies van derden zullen verdwijnen? Wat wij hebben gedaan [data in eigen beheer nemen] is waarschijnlijk een geschikt antwoord. Het is niet het beste antwoord op alles. Onze oplossing is een geschikte oplossing voor adverteerders die klanten direct aanspreken - omdat ons project vooral voor hen bedoeld was”, aldus Prabhat. Meer bij Press Gazette
Praat mee