New York Times meldt diepe val printinkomsten

Uitgeverij The New York Times Company heeft cijfers over het derde kwartaal bekendgemaakt, waarbij inkomsten uit printadvertenties een diepe val van 19 procent hebben gemaakt. De daling resulteerde in een afname van 8 procent in de totale omzet uit advertenties.
In het tweede kwartaal had de krant al een daling van 14 procent in printadvertenties gemeld. De uitgever meldt dat de daling - die al jaren speelt - de laatste tijd is versneld. De inkomsten uit andere, digitale activiteiten zijn voorlopig onvoldoende om het gat te dichten.
Wat betreft digitale inkomsten zijn er wel wat lichtpuntjes: de New York Times wist in het derde kwartaal 116.000 abonnees toe te voegen die de krant enkel online lezen. In totaal heeft de krant nu 1,3 miljoen digitale abonnees. Nog eens 300.000 mensen hebben een abonnement speciaal voor kruiswoord- en andere puzzels.
Digitale advertenties brachten in het derde kwartaal 44 miljoen dollar binnen - een toename van 21 procent. De digitale advertenties zijn goed voor ruim eenderde van de omzet. Die daalde in het derde kwartaal overigens licht van 367 miljoen in het derde kwartaal van vorig jaar naar 364 miljoen in 2016.
Topman Mark Thompson van Times Company heeft een reorganisatie aangekondigd met als doel het verlagen van de legacy cost base - kosten voor het klassieke dagbladmaken. Die besparingen wil de krant inzetten om digitale inkomsten te vergroten, aldus Thompson.
Praat mee