Twintig jaar printoplage tijdschriften in beeld

Oud-lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht Piet Bakker onderzocht de printoplage van tijdschriften in de afgelopen twintig jaar. Dat de printoplage daalt is niet nieuw, maar gezien over die periode gaat het wel om een miljoenenverlies. En het einde is nog niet in zicht.
Bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek is een overzicht gemaakt.
Omroepbladen en vrouwenweekbladen verloren sinds de eeuwwisseling meer dan 60 procent van hun betaalde oplage. Bij de omroepbladen ging de weekoplage van 4,5 naar 1,8 miljoen, bij de vrouwenbladen van 1,5 miljoen naar minder dan 600.000. Bij de roddelbladen daalde de oplage van een miljoen naar 300.000. Opiniebladen wisten de schade enigszins te beperken (-40 procent sinds 2000), maar HP/de Tijd en Vrij Nederland verschenen in die tijd ook maandelijks in plaats van wekelijks.
Het einde lijkt ook nog niet in zicht, want in 2018 verloren opiniebladen, omroepbladen, vrouwenbladen en roddelbladen meer dan vijf procent ten opzichte van 2017.
Praat mee