word actief nvj klein

— maandag 19 september 2022, 09:42 | 1 reactie, praat mee

Twijfel over Nationale Nieuwsapp Monitor: ‘Die cijfers zijn echt heel hoog!’

© Marco Bertorello / AFP

Kloppen de cijfers uit de Nationale Nieuwsapp Monitor 2022 wel? Dat vraagt Elger van der Wel, die mediaorganisaties bijstaat met advies en onder meer podcasts produceert, zich af in zijn wekelijkse nieuwsbrief over journalistiek en media. Laatste wijziging: 19 september 2022, 10:17

‘In het rapport, waarvoor 7016 Nederlanders van 18 jaar en ouder zijn ondervraagd, staan cijfers over het gebruik van nieuwsapps en over de waardering voor deze apps. Het probleem is wel dat het gaat om zelfrapportage, terwijl als er één ding is wat mensen niet goed kunnen is zelf rapporteren over hun nieuwsgebruik’, schrijft Van der Wel in zijn nieuwsbrief die zondag verscheen. Van der Wel stelt dat het daadwerkelijke gedrag van consumenten altijd afwijkt van een ‘zelfrapportage’.

‘Toen ik op bladzijde 11 zag dat 12,1 miljoen Nederlanders nieuwsapps gebruiken en dat zij gemiddeld 4,9 nieuwsapps gebruiken, waarvan 2,5 dagelijks, sloeg bij mij de twijfel pas echt toe. Die cijfers zijn echt heel hoog! Zo hoog, dat ik het bijna niet geloof. In de VS ligt het dagelijks gebruik van nieuwsapps volgens SensorTower op 0,71. En mensen gebruiken gemiddeld maar 10 apps per dag…’

Volgens het Digital News Report uit 2022 consumeert 81 procent van de Nederlanders dagelijks nieuws en van alle Nederlanders consumeert 64 procent nieuws online via nieuwssites en -apps. Dit is nog exclusief social media. Dan is het getal van 9 miljoen dagelijkse nieuws-appgebruikers erg hoog, vindt Van der Wel.

Daarnaast gebruiken volgens het Digital News Report zestig procent van de consumenten hun smartphone om nieuws te volgen. ‘In dit geval kunnen de cijfers uit het rapport al haast niet kloppen.’

Uit openbare informatie blijkt bovendien dat de gestelde cijfers van de Nationale Nieuwsapp Monitor niet kloppen in vergelijking met de cijfers die verschillende nieuwsmedia zelf delen. Zo had NU.nl in juli 2022 een smartphonebereik van 35,9 procent was en van het AD 29,3 procent. Dat smartphonebereik is een opeenstapeling van web en apps. ‘Volgens de Nieuwsapp Monitor gebruikt 52 procent van de mensen de app van NU.nl, waarvan 32 procent dagelijks. Bij het AD is dit respectievelijk 33 procent en 19 procent.’

‘De NOS doet niet mee aan NOBO, maar het totaal weekbereik van de NOS-site en app op mobiel en desktop is volgens de omroep zelf 38,3 procent. Dat terwijl het gebruik van de NOS-app volgens het onderzoeksrapport dagelijks 31 procent is. Dat kan dus bijna niet kloppen. Bij RTL Nieuws is het mobiele maandbereik volgens NOBO 23,9 procent, terwijl het app-gebruik 34 procent is en het dagelijks gebruik 17 procent’, aldus Van der Wel.

Het is moeilijk om harde conclusies te trekken, concludeert Van der Wel, ‘maar alles wijst erop dat de cijfers van de Nationale Nieuwsapp Monitor 2022 niet kloppen en het gebruik in werkelijkheid lager ligt dan dit onderzoek doet vermoeden’.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Tim, 19 september 2022, 20:20

Beste Villamedia, jammer dat jullie dit zo overnemen als journalistiek platform. Evenals Elger van der Wel zonder wederhoor. Tja. Hierbij onze reactie. Misschien interessant om morgen een artikel aan te wijden.

Allereerst is het goed om te benoemen wat het doel is van de Nationale Nieuwsapp Monitor, want het doel bepaalt hetgeen je uitvraagt en de methodiek die je hanteert. Het doel van de NNAM is tweeledig:
* Inzicht verkrijgen in de bekendheid, het gebruik, de beleving en waardering van nieuwsapps onder gebruikers
* Inzicht verkrijgen in de elementen die bepalend zijn voor gebruikers en hun behoeften ten aanzien van nieuwsapps en functionaliteiten

Het is nadrukkelijk geen bereiksonderzoek en, zoals je kunt zien, is het aspect ‘gebruik’ slechts één aspect hierbij. Ons onderzoek richt zich vooral op beleving, waardering, behoeften (Welke elementen bepalen de beleving? Wat vinden gebruikers belangrijk?), maar dat kun je pas in kaart brengen als je eerst het gebruik uitvraagt.

Een tweede belangrijk punt om te benoemen gaat over het fundament van goed onderzoek: een goede steekproef en kwalitatief goede data. We hebben het over:

* Nederlanders van 18 jaar of ouder, waarbij een correctie is toegepast voor toegang tot internet
* Een aselecte gestratificeerde steekproef met behulp van ISO-gecertificeerd online onderzoekspanel
* Representatief op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en regio. Segmenten wijken nauwelijks af van de populatie o.b.v. CBS-cijfers. Er is een weging toegepast om te corrigeren voor kleine afwijkingen van de populatie
* We hebben gangbare marges toegepast qua betrouwbaarheid. De foutmarge is <2%, de betrouwbaarheid 99%.
* De data zijn uitgebreid gecheckt en geschoond. Bv. straight liners zijn verwijderd en bv. respondenten die alle apps aangekruist hadden zijn eveneens verwijderd.

We hebben dus geen enkele reden om te twijfelen aan de cijfers die uit het onderzoek voortgekomen zijn. Toch reageren we graag op de punten van twijfel die naar voren gekomen zijn. Deze hebben met name betrekking op zelfrapportage en het (grote) aantal apps dat men gebruikt.

Twee punten zijn daarbij van belang:

* Strikt genomen is de methode zelfrapportage, maar het is niet zo dat gevraagd hebben “Hoeveel apps gebruik je?” We hebben 75 apps voorgelegd en men heeft van elke app individueel beantwoord of men hem kent en/of gebruikt. We hebben mensen dus niet gevraagd om zelf een inschatting te maken van hoeveel apps men gebruikt.
* Het aantal gebruikte apps is inclusief de gebruikers van digitale krantenreplica’s. Dus als iemand de Volkskrant leest via de betreffende app, telt hij/zij ook mee als gebruiker. We hebben dus een optelling gemaakt van nieuwsapps en krantenreplica’s.

In zijn algemeenheid geldt: het resultaat dat je krijgt hangt altijd af van de methodiek. Daarom geven wij ook expliciet aan in het rapport: het is geen bereiksonderzoek. Je kunt gewoonweg geen eerlijke vergelijking maken met NOBO (of met Digital News Report), omdat de methodiek anders is, de doelgroep anders is en de vraagstelling anders is. Wij zouden hogere aantallen gevonden hebben als we 100 nieuwsapps hadden voorgelegd, simpelweg omdat dan de kans groter is dat je een gebruiker vindt. Als het er 50 waren geweest, waren we lager uitgekomen.

Kortom: welke methodiek je ook toepast, je zult altijd cijfers genereren die afwijken van ander onderzoek. Dat betekent niet dat de cijfers dan niet kloppen. Het is gewoon een ander onderzoek met een ander doel en een andere methodiek.

Mochten er vragen zijn over het bovenstaande, dan zijn we altijd bereid om uitleg en toelichting te geven.

Neil van der Veer - Newcom
Tim Klein Haneveld - Pinch

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.