— dinsdag 26 september 2017, 09:56 | 0 reacties, praat mee

TV-sector krijgt voor het eerst met daling reclame-inkomsten te maken

© Wolfgang Kumm / EPA

Nieuwe cijfers over mediabestedingen in Nederland zijn een wake-up call voor de televisie-industrie. De tv-budgetten dalen ten gunste van de online budgetten en dat is voor het eerst. Laatste wijziging: 26 september 2017, 10:00

In zijn jaarlijkse vooruitblik voor de mediasector stelt onderzoeker PwC in zijn Entertainment & Media Outlook voor Nederland 2017–2021 vast dat de inkomsten van tv-reclame dit jaar met maximaal 70 miljoen euro zullen dalen tot circa 920 miljoen euro. ‘Er staat 1 miljard euro op het spel alleen al in Nederland’, aldus Ennèl van Eeden van PwC Nederland. In juni was al duidelijk dat de komende jaren de industrie minder hard zou groeien.

De daling van de reclamebestedingen op de Nederlandse televisie is van tijdelijke aard, is de verwachting van PwC. Anders dan bij de gedrukte media moet tv in staat worden geacht het been weer bij te trekken. Maar volgens Ennèl van Eeden van PwC moet de tv-industrie dan wel gaan samenwerken met andere partijen.

Het zogeheten ‘nieuwe tv-kijken’ heeft de resultaten van omroepbedrijven onder druk gezet. Tijdschriften en dagbladen kampen al veel langer met dalende advertentie-inkomsten. Deze trend zet zich volgens PwC onverminderd voort. De groei komt van onlinereclame, waar de Amerikaanse grootmachten Facebook en Google het merendeel van de opbrengsten naar zich toe weten te trekken. Meer bij het Financieele Dagblad / Adformatie / Emerce

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.