TV-sector krijgt voor het eerst met daling reclame-inkomsten te maken

Nieuwe cijfers over mediabestedingen in Nederland zijn een wake-up call voor de televisie-industrie. De tv-budgetten dalen ten gunste van de online budgetten en dat is voor het eerst.
In zijn jaarlijkse vooruitblik voor de mediasector stelt onderzoeker PwC in zijn Entertainment & Media Outlook voor Nederland 2017–2021 vast dat de inkomsten van tv-reclame dit jaar met maximaal 70 miljoen euro zullen dalen tot circa 920 miljoen euro. ‘Er staat 1 miljard euro op het spel alleen al in Nederland’, aldus Ennèl van Eeden van PwC Nederland. In juni was al duidelijk dat de komende jaren de industrie minder hard zou groeien.
De daling van de reclamebestedingen op de Nederlandse televisie is van tijdelijke aard, is de verwachting van PwC. Anders dan bij de gedrukte media moet tv in staat worden geacht het been weer bij te trekken. Maar volgens Ennèl van Eeden van PwC moet de tv-industrie dan wel gaan samenwerken met andere partijen.
Het zogeheten ‘nieuwe tv-kijken’ heeft de resultaten van omroepbedrijven onder druk gezet. Tijdschriften en dagbladen kampen al veel langer met dalende advertentie-inkomsten. Deze trend zet zich volgens PwC onverminderd voort. De groei komt van onlinereclame, waar de Amerikaanse grootmachten Facebook en Google het merendeel van de opbrengsten naar zich toe weten te trekken. Meer bij het Financieele Dagblad / Adformatie / Emerce
Praat mee