Lagere groei in entertainment- en mediasector
De verwachting is dat in de komende jaren de entertainment- en mediasector de komende jaren minder snel groeit dan verwacht. Het enorme aanbod leidt tot verzadiging bij tv-kijkers, en dat remt de groei van de mediasector.
Dat staat in de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021, een jaarlijks rapport waarin het de mediabusiness de maat neemt en een paar jaar vooruit kijkt
De totale bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt groeien de komende vijf jaar met gemiddeld 4,2 procent per jaar. Er werd gerekend op een groei van 4,4 procent, meldt NRC. In dit tempo komen de totale entertainment- en mediabestedingen uit op 2.2 biljoen dollar in 2021.
Het zijn voornamelijk Spotify-achtige diensten die de groei in de entertainment- en mediasector aanjagen. Zo groeit internetvideo de komende vijf jaar naar verwachting met 11,6 procent per jaar en muziek streaming zelfs met 20,7 procent per jaar. Maar PwC stelt dat zeven van de tien ondervraagden “overweldigd” is door het aanbod. “Het is steeds moeilijker te beslissen waaraan we onze vrije tijd besteden.”
Omdat steeds meer consumenten een voorkeur ontwikkelen voor advertentievrije varianten van media en entertainment valt de groei in reclamebestedingen ook iets terug ten opzichte van afgelopen jaren. PwC stelt dat adverteerders op hun beurt ontevredenheid ervaren over de huidige gebrek aan meetmogelijkheden van digitale media.
Praat mee