‘Online reclame in 2018 tv-bestedingen voorbij’

In 2018 zullen de wereldwijde bestedingen aan tv-reclame worden ingehaald door internetreclame. Dat voorspelt PwC in de Global Entertainment & Media Outlook 2015-2019. De totale reclamebestedingen in de entertrainment en mediamarkt blijven de komende vijf jaar groeien met gemiddeld 5 procent per jaar. Digitale reclamebestedingen groeien het hardst: met gemiddeld 12 procent per jaar, tegenover een bescheiden groei van 1,2 procent per jaar in niet-digitale uitgaven, aldus PwC.
Internetreclame groeit met 10,7 procent per jaar en gaat naar verwachting in 2018 de bestedingen aan tv-reclame voorbij. De toenemende wereldwijde internetdichtheid is een belangrijk fundament voor de groei van internetreclame. In 2017 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking toegang tot mobiel internet. Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC: “Het mobiele internetgebruik is een belangrijke katalysator voor onder andere betaalde muziek- én videostreamingdiensten. De consument besteedt steeds meer tijd op mobiele apparaten en dit trekt weer forse reclamebestedingen aan”.
De Global Entertainment & Media Outlook 2015-2019 van PwC voorspeltverder een jaarlijkse groei in mobiele internetreclame van 23 procent per jaar gedurende de komende vijf jaar. Volgens Van Eeden verandert de manier waarop wij videocontent tot ons nemen in een rap tempo. “De consument maakt geen onderscheid tussen digitaal of niet-digitaal. Waar het om gaat, is dat de keuze bij de consument ligt en digitaal maakt dit mogelijk. De consument bepaalt wat, waar, wanneer en hoe hij content tot zich neemt”, aldus Van Eeden. “Het advies aan bedrijven in deze sector is dan ook drieledig: innoveer rond het product en de beleving ervan, ontwikkel relaties met consumenten die via verschillende kanalen verlopen én zet mobiel (met in toenemende mate video) centraal.”
Praat mee