TV-reclamemarkt in 2020 zwaar getroffen door coronacrisis, maar tweede helft jaar toont herstel
De TV-reclamemarkt is in 2020 uitgekomen op 753 miljoen euro. Kijkend naar de schade die de coronapandemie in veel markten heeft aangericht, waaronder de reclamemarkt, kijkt Screenforce tevreden terug naar een TV-reclamemarkt die in 2020 met 'maar' 9,1 procent is gedaald. Dit blijkt uit het TV Jaarrapport 2020 dat Screenforce, de Nederlandse TV-marketingorganisatie, heeft gepubliceerd. En niet eerder lag de tv-schermtijd zo hoog als in het afgelopen jaar.
De tevredenheid zit in de snelheid waarmee de TV-markt zich hersteld heeft na een dramatische eerste helft. De TV-reclamemarkt groeide in de tweede helft van het jaar al met 3,4 procent, waar de eerste helft van het jaar nog daalde met 22,8 procent.
In totaal is voor 669 miljoen euro geïnvesteerd in spotcampagnes op de TV- en online videoplatforms van de Screenforce broadcasters, een daling van 8,8 procent ten opzichte van 2019. De non-spot-bestedingen (onder meer merkpromotie, product placement en deelname aan programma’s). De omvang van de non-spotmarkt (zoals billboards, product-placement en programmasponsoring) bedroeg in 2020 84 miljoen euro, een daling van 11,6 procent. Deze daling was sterker dan die op de spotmarkt en is veroorzaakt door herijking van de samenwerking op de online platforms tussen broadcasters en social influencers.
Screenforce verwacht voor de spotmarkt in 2021 een groei tussen 5 procent en 7 procent, omdat ze ervan uitgaan dat een aantal evenementen kunnen doorgaan en kijkers aan de huis gekluisterd zullen houden. Het gaat om evenementen als het EK voetbal en de Olympische Spelen in Tokyo, maar ook het Songfestival en de terugkeer van de
Formule 1 in Zandvoort.
TV-schermtijd
Daarnaast onderzocht Screenforce de tv-schermtijd. In 2020 steeg deze naar recordhoogte: in totaal 206 minuten. Dat is 7 procent meer dan in 2019. Er is vooral meer gekeken tijdens de eerste lockdown. Maar ook tijdens de tweede lockdown zat Nederland massaal aan het TV-scherm gekluisterd. Nog nooit lag de TV-schermtijd zo hoog als in het afgelopen jaar.
Lineair (live) en uitgesteld bij elkaar kijken we 159 minuten per dag naar de programma’s van de TV-zenders. Dat is goed voor een stijging van drie procent. Naast de tv-zenders bekijken we per dag 46 minuten content van andere platforms. Dit zijn vooral de Video On Demand platforms als Netflix, YouTube, Videoland, Disney+ en Amazon Prime. Deze vorm van kijken is met 31 procent sterk gegroeid ten tijden van de lockdown.
Praat mee