Recordgroei voor tv-reclamemarkt na coronadip

De bestedingen aan tv-reclame zijn in de eerste helft van dit jaar gestegen naar 406 miljoen euro, een recordgroei van 32 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar toen werd de advertentiemarkt nog flink geraakt door de coronacrisis.
Volgens marketingorganisatie Screenforce groeit de tv-markt dit jaar met 20 tot 25 procent, zo staat in het vandaag gepubliceerde TV Halfjaarrapport (.pdf).
De spot reclamemarkt is uitgekomen op 363 miljoen euro in de eerste helft van 2021, het hoogste niveau van de afgelopen zes jaar. Zij groeide ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar met 91 miljoen euro, oftewel 34 procent. Dat is mede te danken aan de groei in het tweede kwartaal, dor de sportzomer en de economische groei.
De non-spotbestedingen zijn in het eerste halfjaar uitgekomen op 43 miljoen euro. Dit onderdeel laat een groei van maar liefst 20 procent zien.
Alle vormen van tv-kijken zijn in de eerste helft van dit jaar gegroeid. de totale schermtijd gestegen van 206 naar 212 minuten per dag (+3%). Van deze 212 minuten kijken we 2 uur en 18 minuten live en 26 minuten uitgesteld.
Praat mee