Omzetgroei tv-reclame

De TV-reclamemarkt is uitgekomen op 482 miljoen euro in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6 procent ten opzichte van 2015. Een deel van deze groei wordt veroorzaakt door het samenvoegen van de omzetten van TV en online video.
Dat blijkt uit cijfers van Screenforce (.pdf), de marketingorganisatie van de Nederlandse TV-zenders.
422 miljoen euro ging naar spot (daadwerkelijke tv-reclame), een groei van 5,1 procent, terwijl de non-spotmarkt zoals billboards, product-placement en programmasponsoring met maar liefst 10,6 procent groeide naar een omzet van 60 miljoen. Screenforce verwacht in de tweede helft van het jaar een groei van ongeveer 2,5 procent, waardoor de TV-markt in 2016 uit komt op een groei van zo’n 4,0 procent.
Daarbij moet wel worden aangetekend dat Screenforce met ingang van dit jaar de definities voor tv-reclame heeft aangepast. Als reactie op de verschuiving van de kijktijd naar online video heeft Stichting Kijkonderzoek (SKO) haar onderzoek verbreed met online video. Screenforce rapporteert omzetten waarbij geen onderscheid meer wordt gemaakt in het scherm of wijze van inkoop. Het tv-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet
De kijktijd is in de eerste helft van 2016 uitgekomen op 188 minuten, een daling van 3,6% ten opzichte van de eerste helft van 2015. Uit de eerste online cijfers van SKO blijkt dat heel Nederland gemiddeld 34 minuten videocontent per maand bekijkt.
Praat mee