Turbulent jaar van TMG in cijfers en GeenStijl in de etalage

Telegraaf Media Groep (TMG) presenteerde vrijdag zijn jaarverslag over het turbulente jaar 2017, het jaar waarin TMG werd overgenomen door het Belgische Mediahuis. Ondanks de verkoop van de renderende puzzeldochter Keesing en de verkoop van een belang in Talpa Radio waren er behoorlijke financiële tegenvallers. En de uitgever onderzoekt of GeenStijl verkocht kan worden zonder het populaire videoplatform Dumpert.
De nettowinst van TMG bleef in 2017 beperkt tot 2,9 miljoen euro. Vooral door lagere advertentie-inkomsten uit print (-33,1 procent) daalden de advertentie-inkomsten met 22,8 procent. De omzet van de overgebleven activiteiten zakte met 10,4 procent terug van 348,1 miljoen euro naar 311,8 miljoen euro.
Oppoetsen
Telegraaf stelt wel dat het met de overname van TMG aan Mediahuis en de verkoop van Keesing en het belang in Talpa Radio de jaarcijfers heeft kunnen oppoetsen. Door deze eenmalige boekwinsten plus een afboeking van een deel van de geactiveerde fiscale compensabele verliezen komt TMG uit op een nettowinst van 2,9 miljoen euro tegenover een nettowinst van 1,6 miljoen een jaar eerder.
Volgens het Financieele Dagblad kunnen verliezen uit het verleden in geval van het beoogde winstherstel van pas komen. Bedrijven mogen deze eerder opgelopen verliezen aftrekken van de belasting. Volgens financieel directeur Koos Boot vereisen de boekhoudregels echter dat TMG terughoudender moet omgaan met de inschatting van deze fiscale tegemoetkoming. “Er is in 2017 opnieuw een fiscaal verliesjaar bijgekomen. Dat betekent dat je voor de toekomst minder compensatie mag inboeken”, zegt hij in een telefonische toelichting.
GeenStijl en Dumpert
Ook Marc Vangeel, topman van TMG, gaf een toelichting op het jaarverslag. TMG wil graag van GeenStijl af zonder dat het concern Dumpert kwijtraakt, meldt De Telegraaf. “Uiteindelijk denken we dat GeenStijl beter verder kan buiten TMG en we zijn aan het onderzoeken of er interesse is zonder Dumpert. Maar een verkoop moet voor alle partijen wel ordentelijk verlopen.” Eerder gingen er al geruchten dat TMG deze plannen had.
De Telegraaf maakte vorig jaar november bekend een grote reorganisatie en herstelplannen door te voeren die er voor moeten zorgen dat de bedrijfsvoering weer op orde komt. In de periode 2018-2010 moet er een minder complexe organisatie ontstaan met focus op drie pijlers: sterke merken, beste service en kwaliteit.
Praat mee