TMG-memo: ‘Niets concreets besloten’

In de memo die TMG-uitgeefdirecteur Harry de Wit aan medewerkers van Landelijke Media heeft gestuurd betreurt De Wit dat duidelijkheid over de nieuwe organisatiestructuur nog op zich laat wachten. "Omdat de voorbereidingen van de nieuwe structuur zorgvuldig moeten plaatsvinden bleek dit niet realiseerbaar en heb ik meer tijd nodig dan gedacht", stelt De Wit. In een interview met Adformatie verwees TMG-topman Van der Snoek al naar het interne schrijven. De Wit heeft zijn 'denkrichting' gedeeld met het managementteam, de hoofdredactie en de redactieraad, schrijft hij. In de memo stelt De Wit dat merkdenken centraal komt te staan in de nieuwe structuur. Tegelijk is er volgens De Wit geen sprake van inperking van de redactionele onafhankelijkheid. Ook de 'merkkaternen' vallen onder het redactiestatuut. "Dagblad De Telegraaf is en blijft daarbij ondeelbaar in mijn visie", stelt De Wit.
De hoofdredactie blijft volgens De Wit “eindverantwoordelijk voor een redactioneel onafhankelijk samenhangend en scherp product”, ook als de overige ‘hoofdmerken’ binnen de krant meer ruimte krijgen “om te ondernemen, hun vleugels uit te slaan.” Volgens De Wit zijn de gesprekken met hoofdredactie en redactieraad er juist op gericht om “deze eindverantwoordelijkheid [te] kunnen blijven borgen” maar anderzijds de organisatie zo in te richten “dat extra innovatieve krachten gaan ontstaan met nieuwe thans nog onbenutte exploitatiemogelijkheden.”
De Wit benadrukt in de memo dat het om een denkrichting gaat en niet om concrete voorstellen. “Dit betekent ook dat er nog geen duidelijke ideeën bestaan over de vraag hoe de structuur eruit zou moeten zien om de merken meer ruimte en aandacht te geven.”
Praat mee