foj 2019

— dinsdag 17 januari 2017, 13:53 | 0 reacties, praat mee

Wat weten we over de overname van De Telegraaf?

Het is op zijn zachtst gezegd onrustig bij de Telegraaf Media Groep (TMG). De regionale kranten worden één organisatie met dagblad De Telegraaf. Daarbij verliest een kwart van de regionale journalisten hun baan. Tegelijk wil het Vlaamse Mediahuis TMG overnemen samen met de familie Van Puijenbroek, die nu al de grootste aandeelhouder van het bedrijf is. Wat weten we over die reorganisatie en de overname?

De reorganisatie treft vooral HMC, de regionale kranten. Wat gaat er gebeuren?
De adviesaanvraag is nog niet openbaar. De redactieraad van HMC kent de inhoud en mag die, na overleg met de directie, met de achterban bespreken. Wel bekend is dat er voor 1 april op de redactie van HMC 45 banen moeten verdwijnen. Het idee van het samenvoegen van de redacties van De Telegraaf, Metro en de regionale kranten van HMC, zo valt te beluisteren op de redactievloer bij HMC, is op de lange baan geschoven. Wel komt er, als het allemaal doorgaat zoals voorzien,  één journalistiek directeur en zal er intensief worden samengewerkt.

Gaat TMG door met de reorganisatie ondanks de verkoop?
Ja. De Raad van Bestuur beschouwt de interesse van het Mediahuis en VP Exploitatie en de reorganisatie als twee los van elkaar bestaande trajecten. De eind juli vorig jaar aangekondigde reorganisatie, die een besparing moet opleveren van 90 miljoen euro, wordt medio dit jaar afgerond.

Het overnameproces bevindt zich pas in een voorstadium. “Er is alleen op de deur geklopt”, zegt CEO Geert-Jan van der Snoek in De Telegraaf. Het overnameproces kan wel een half jaar duren. Zo lang wil Van der Snoek niet wachten.

De NVJ had liever gezien dat TMG zou wachten met de aangekondigde ontslagronde - 45 van de 164 banen verdwijnen - maar daarover valt niet te praten met de directie.

Hoe reageert de redactie van de regionale kranten?
De redactie verzet zich fel tegen de banenreductie, die ze niet eerlijk vinden. Daarbij wijzen ze naar de zwarte cijfers, die HMC nog altijd schrijft. Door een kwart van de journalistieke banen weg te bezuinigen, holt de kwaliteit van de regionale journalistiek achteruit en kan de krant onmogelijk nog de rol vervullen als waakhond. Aldus de redactieraad.

Met de slogan ‘Dit is mijn krant’ is de redactie een actie gestart om steun te werven onder de lezers. Onder de noemer ‘ansichtprotest’ kunnen mensen sinds vandaag een ansichtkaart naar de krant te sturen. “Hopelijk zitten er ook ansichtkaarten bij uit plaatsen als Buitenkaag, Medemblik, Westknollendam en Soestdijk”, zegt ombudsman Ed Brouwer, de bedenker van de actie, in Dde Gooi en Eemlander. „Want dat laat zien dat we tot in de haarvaten van de regio’s doordringen.”

Wat vindt de hoofdredacteur van de regionale dagbladen?
Hoofdredacteur Arjan Paans is ervan overtuigd dat de afgeslankte titels niet aan kwaliteit hoeven in te boeten door meer samen te gaan werken met De Telegraaf. De redactie heeft Paans verweten dat hij zich te snel heeft neergelegd bij de bezuinigingsplannen en de redactie onvoldoende betrekt bij de plannen. Na overleg is besloten dat de hoofdredacteur de redactiechefs vaker inlicht over de voortgang. Een of meer leden van de redactieraad vergezellen Paans bij het overleg met de directie.

Wat vindt de Telegraaf-redactie van de reorganisatie?
Die reageren vooral met ‘dit gaat niet over ons’. De bezuiniging vindt niet bij hen plaats, maar bij de regionale kranten. En verder zwijgen ze. ‘We hangen de vuile was niet buiten’. Het is best bijzonder dat er weinig verzet is. De redactie vergeet wellicht dat ze in het nieuwe bedrijf één organisatie worden met de regionale dagbladen en straks dus alle problemen gezamenlijke problemen worden. Een volgende klap zullen ze samen moeten opvangen.

Wat vindt de hoofdredacteur van De Telegraaf er van?
Hoofdredacteur Paul Jansen heeft samen met Arjan Paans het plan gemaakt. Hij steunt het dus.

Hoe staat TMG ervoor?
Beroerd. In 2015 noteerde TMG een verlies van 23,6 miljoen euro. Dat komt door het weglopen van abonnees en adverteerders, vooral bij De Telegraaf. Die krant telt nu minder dan 400.000 abonnees, de helft van het aantal in 2001. De afkalving van het lezersbestand gaat momenteel minder hard dan in 2015, zo laten de halfjaarcijfers over 2016 zien. De daling bedroeg 0,6 procent vergeleken met 2,5 procent in dezelfde periode in 2015. De advertentie-inkomsten blijven wel kelderen. In het eerste halfjaar van 2016 verkocht het krantenbedrijf 21,8 procent minder advertenties, tegenover 15,9 procent in de eerste helft van 2015.

TMG scoort het slechte van alle grote krantenbedrijven. Hoe kan dat?
Ingewijden verklaren dat TMG heeft zitten slapen en catastrofale blunders heeft gemaakt. De Telegraaf stapte als laatste krant in Nederland over op het tabloidformaat en zette laat in op online. Wat de blunders betreft: TMG kocht in 2010 voor 43 miljoen euro social mediaplatform Hyves, dat toen al op de terugweg was. Het werd een sof. De stekker ging onlangs ook uit het lokale online platform Dichtbij.

Het gratis dagblad Sp¡ts is opgegaan in concurrent Metro die werd gekocht. 360 miljoen euro incasseerde TMG bij de verkoop van het minderheidsbelang in ProSiebenSat1. Voor wat spek op de ribben, zou je denken. Het geld ging in de vorm van een superdividend naar de aandeelhouders.

En vreemd genoeg wordt nu zwaar bezuinigd bij de regionale kranten terwijl die wel winst lijken te maken. In 2015 nog 22 miljoen euro (voor afschrijvingen en belastingen) volgens het jaarverslag van TMG. Een TMG-woordvoerder vindt dat niet vreemd. Hij ontkent dat HMC winst maakt. ‘De kosten voor onder meer druk, distributie worden genomen door het gezamenlijke Facilitair Bedrijf. Dat maakte in 2015 exclusief reorganisatielasten 30,5 miljoen euro verlies. Een deel van dat verlies komt door de activiteiten van de HMC. Daardoor schiet HMC als totaal ook in de rode cijfers.’

Hoe gaat het verder met de overname?
Eind vorig jaar kwamen het Mediahuis en VP Exploitatie, van de familie Van Puijenbroek, met een voorgenomen bod. Het daadwerkelijke bod, ofwel biedingsbericht, moet voor 8 maart binnen zijn bij de Autoriteit Financiële Markten. In theorie kunnen zich nog andere partijen melden voor een overname, die volgens de regels van AFM binnen 35 weken afgerond moet zijn.

Waarom zoekt Van Puijenbroek samenwerking met het Mediahuis?
Het Belgische Mediahuis is eigendom van de families Leysen (62 procent) en Baert (38 procent). ‘Echte krantenlieden’, zoals Van Puijenbroek zichzelf ook ziet. Ze komen niet snel geld ophalen, maar gelden als investeerders voor de lange termijn. Uiteraard heeft Van Puijenbroek er als grootaandeelhouder ook persoonlijk belang bij dat het weer goed komt met TMG.

In een officiële verklaring toont hij zich als krantenman: “Wij zijn ervan overtuigd dat de verdere toekomst van TMG het beste is verzekerd in een partnerschap met Mediahuis. Wij willen dan ook met dezelfde betrokkenheid aandeelhouder worden in de nieuwe, uiteindelijke onderneming die een aantrekkelijke, betrouwbare werkgever zal zijn voor journalisten en andere medewerkers met ambitie in de nieuwe mediawereld.”

Is er een verband tussen de overname en de bezuinigingen bij TMG?
Juli vorig jaar kondigde TMG de reorganisatie aan, een maand later stond het Mediahuis al op de stoep aan de Basisweg. Je zou kunnen denken dat het Mediahuis verlangt dat dat TMG eerst schoon schip maakt in ruil voor de reddende hand. Het Mediahuis herkent zich niet in dit scenario. Het Belgische bedrijf vond het tijd voor expansie. Dat deze twee zaken samenkomen, is volgens de zegsman toeval. Het Mediahuis laat zich niet uit over wat er momenteel gebeurt bij TMG. Wel staat in het allereerste persbericht dat het Mediahuis gelooft in zelfstandige redacties. Dat lijkt in strijd met de huidige reorganisatie.

Wat vindt Guus van Puijenbroek (VP Exploitatie), grootaandeelhouder bij TMG én secretaris van de Raad van Commissarissen van TMG?
Hij heeft natuurlijk een hele bijzondere positie en maar liefst drie petten op. Als secretaris van de Raad van Commissarissen van TMG zou het gek zijn wanneer Van Puijenbroek niet achter de reorganisatie zou staan. Maar dat is niet genoeg, vindt hij in zijn rol als aandeelhouder.

Via zijn woordvoerder laat hij weten dat TMG het alleen niet zal redden, vandaar dat hij samenwerking heeft gezocht met het Mediahuis. Sinds het eerste gezamenlijke voorstel van Mediahuis en VP Exploitatie heeft de grootaandeelhouder niet meer deelgenomen aan de beraadslagingen van de Raad van Commissarissen van TMG.

Zijn derde pet is bestuurslid van een belangrijke stichting die de zelfstandigheid en continuïteit van TMG moet beschermen en onwelgevallige overnames kan bemoeilijken.

Wat willen het Mediahuis en VP Exploitatie?
Samen zijn de krantenbedrijven sterker dan het Mediahuis en TMG alleen. In het huidige medialandschap is krachtenbundeling een recept voor succes, luidt de verklaring. Samenwerking vergroot de commerciële financiële slagkracht. Een krachtenbundeling vormt de beste waarborg voor een duurzame toekomst van de verschillende nieuwsmerken van TMG. Dat is goed nieuws voor de journalisten van HMC. De bieders beloven dat ze de titels van de kranten overeind willen houden met eigen redacties. “Familiaal eigenaarschap garandeert onafhankelijke journalistiek voor de lange termijn.”

Maakt de geplande overname kans van slagen?
Ja, maar er is nog een lange weg te gaan. Het Mediahuis en VP Exploitatie krijgen steun van andere aandeelhouders, zoals Delta Lloyd Levensverzekering (11,42 procent) en Navitas (6,7 procent), de beleggingsfirma van Zeeman. Verder is er ‘verbale steun’ van andere aandeelhouders, aldus een woordvoerder. De bieders lijken daarmee verzekerd van 60 procent van de aandelen. Dat is inclusief het aandeel van 41,3 procent van Van Puijenbroek.

Van de andere kant moet het Mediahuis nog wel officieel een bod uitbrengen. Pas daarna kunnen zaken gedaan worden. Beide bieders houden daarom vooralsnog een slag om de arm. ‘Het is niet zeker dat de gesprekken zullen leiden tot een bod van Mediahuis en VP Exploitatie op alle uitstaande aandelen van TMG’, zegt Mediahuis daarover.

Hoe zit het met de andere aandeelhouders?
In dat licht moeten we de opmerking van Mediahuis en VP Exploitatie zien. Een grote aandeelhouder is Dasym, of beter gezegd was Dasym, de aan John de Mol gelieerde investeringsmaatschappij van Frank Botman. Het register van AFM meldt dat Botman de aandelen - een belang van iets meer dan twintig procent - maandag op naam van De Mol persoonlijk en Delta Lloyd heeft gezet. De Mol heeft nu 18,4 procent en Delta Lloyd 11,42 procent. Hoe De Mol over een overname denkt, is niet bekend. Hij reageert niet op schriftelijke vragen. Over de mening van andere kleine aandeelhouders is niets bekend.

Wil het Mediahuis TMG van de beurs halen?
Ja, volgens een artikel in De Telegraaf.  Los van de beurs kan het bedrijf flexibeler opereren en Mediahuis zelf is ook niet beursgenoteerd.

Maar dan moeten de bieders wel beschikken over 95 procent van alle aandelen. Dat is wettelijk zo geregeld in Nederland. Het Mediahuis doet hierover geen mededelingen. In het biedingsbericht komen alle voorwaarden te staan voor een overname, laat de woordvoerder weten. Het betreft beurs gevoelige informatie. Die wil en mag het bedrijf nu nog niet openbaar maken.

Wat vinden de verschillende geledingen bij TMG van de overname? 
Dat is nog niet helemaal duidelijk. De redacties lijken hun hoop op het Mediahuis te vestigen. De Belgen hebben het beter voor met de journalisten dat de huidige TMG-top. En die knijpt hem. Zoveel is zeker. Ze voeren nu een beleid dat 180 graden staat op wat het Mediahuis als uitgangspunten formuleert.

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.