Jodal

— dinsdag 17 mei 2022, 21:35 | 0 reacties, praat mee

Thomas Bruning bij deskundigengesprek Eerste Kamercommissie: stel grenzen aan de macht van mediabedrijven

© ANP/Bart Maat

Houd de macht van mediabedrijven binnen de perken, zorg voor een sterke publieke omroep en ontwikkel meer begrip over de rol van de journalistiek binnen onze samenleving. Dit zijn enkele van de aanbevelingen die Thomas Bruning, algemeen secretaris van de NVJ, dinsdagmiddag deed tijdens het deskundigengesprek met de Eerste Kamercommissie voor Justitie en Veiligheid. Laatste wijziging: 19 mei 2022, 08:51

Bruning werd uitgenodigd voor een openbaar gesprek in aanloop naar het beleidsdebat dat de Eerste Kamercommissie voor Justitie en Veiligheid op 31 mei heeft met de de desbetreffende minister, de minister voor Rechtsbescherming en de staatssecretaris Cultuur en Media.

De Eerste Kamercommissie wil onder meer van deskundigen weten wat er zou moeten gebeuren om de informatievoorziening te garanderen die de burger nodig heeft om zijn vertegenwoordigers en de overheid te kunnen controleren. Bruning gaf zijn toelichting op de rol die de pers daarin speelt.

Bruning stelde onder andere dat het aan de overheid is om ervoor te zorgen dat het publiek een divers en onafhankelijk media-aanbod kan ontvangen. De basis hiervoor ligt volgens hem bij een sterke publieke omroep, “maar evenzogoed bij (fiscale) regels die het private media mogelijk maken om onafhankelijk nieuws te brengen”.

Tegelijkertijd moet de macht van mediabedrijven volgens de algemeen secretaris van NVJ binnen de perken blijven: “Als de marktmacht van 1 of 2 partijen zo groot is, dat freelancers niet hun eigen tarief kunnen bepalen, en als 1 redactioneel artikel binnen een concern veelvuldig gebruikt wordt, dan ontstaat er een situatie waarin de façade van een onafhankelijk media-aanbod nog wel staat, maar de inhoud en diversiteit wel erg mager wordt.”

‘Mediawijsheid is meer dan leren omgaan met sociale media’
Verder is het volgens Bruning noodzakelijk om meer in de zogenoemde mediawijsheid te investeren, met als doel meer begrip te ontwikkelen over de rol van de journalistiek binnen de samenleving.

“Mediawijsheid is meer dan leren omgaan met sociale media, het gaat erom dat een nieuwe generatie leert onderscheiden hoe zij onafhankelijke nieuwsbronnen kunnen herkennen en wat de functie van de journalistiek werkelijk behelst.”

Bekijk meer van

Thomas Bruning NVJ NVJ

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.