banner anp

— vrijdag 24 januari 2014, 09:15 | 0 reacties, praat mee

Terug naar respect voor het politieke ambt of roemloos ten onder

De medialogica en de mediacratie zijn onuitputtelijke onderwerpen van discussie. Met ‘Op tv of roemloos ten onder’ leveren de Vrij Nederland-journalisten Margalith Kleijwegt en Max van Weezel een leerzame bijdrage. Maar voor wie?

Televisie is als informatiebron niet meer weg te denken. Het duurt tot de jaren ’70 dat tv voor politici het medium is geworden om hun bekendheid te vergroten. De auteurs gunnen het kabinet-Den Uyl (1973-1977) de eer daarin de doorslag te hebben gegeven. Binnen de tijdsbesteding blijft de tijd voor informatieverwerving ongeveer gelijk. Maar sinds het begin van deze eeuw doen zich echter twee belangrijke verschuivingen voor.

Krantenlezen maakt plaats voor internet en social media. En binnen het tv-kijken verschuift de aandacht naar infotainment. Kleijwegt en Van Weezel beschrijven aan de hand van gesprekken met tal van oude en nieuwe betrokkenen de consequenties daarvan voor politiek en politici. Het zou jammer zijn als de titel ‘Op tv of roemloos ten onder’ bepalend wordt gezien voor de strekking van hun betoog. Zoals ‘medialogica’ en ‘mediacratie’ ten onrechte door menig politicus en voorlichter worden geïnterpreteerd als iets onontkoombaars, waar je je maar beter aan kunt onderwerpen.

Frits Wester betoogt uitvoerig hoe belangrijk televisie voor politici kan zijn. Maar wat is het succes van zijn benadering? De enige campagne die hij ooit heeft geleid, is geëindigd in een verlies van 20 zetels voor zijn CDA. Wie de moeite neemt de aandacht van tv voor politiek, in zijn geest, te leggen naast vertrouwen in politiek en opkomst bij verkiezingen, beseft dat alle bereidheid om mee te werken aan opzetjes van tv-journalisten geen zoden aan de dijk zetten.

Politici communiceren in infotainment-programma’s vooral met elkaar, zelden met burgers voor wie ze zeggen op te komen.
Politici en hun voorlichters hebben meer aan de adviezen van de oude rotten die in het boek aan het woord komen, zoals Mies Bouwman, Koos Postema, Sonja Barend en Ton Planken (‘Je moet je niet laten afzeiken door Jeroen Pauw’). Hun boodschap is dat ‘het aanzien van het ambt’ moet worden gerespecteerd. Lodewijk Asscher blijkt dat te begrijpen.

Het is het goed recht van de media politieke berichtgeving ‘op te leuken’, maar dat betekent nog niet dat je je als politicus gedwongen moet voelen daaraan mee te doen. ‘De politiek moet de regie terugpakken’, voegen Kleijwegt en Van Weezel daar terecht aan toe.

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.