— donderdag 9 april 2020, 08:59 | 0 reacties, praat mee

Televisie onder lockdown: meer nieuws, meer verstrooiing, meer on-demand

Kijkers willen op de hoogte blijven rond corona, maar snakken ook naar ongerelateerd vermaak | ANP

Kijkers naar de publieke omroep willen op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen rond het coronavirus, maar hebben daarnaast behoefte aan humor, cabaret en satire. Dat blijkt uit onderzoek dat de NPO liet uitvoeren onder ruim 4000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Laatste wijziging: 9 april 2020, 09:05

De NPO zegt met het onderzoek te willen achterhalen welke kijkbehoeften er zijn “in deze bijzondere periode”, waar de meeste Nederlanders thuis zijn. Het onderzoek betrof wensen voor zowel live televisie als on demand kijken.

De programmering is - ook bij de commerciëlen - aangepast, met extra journaals en live persconferenties. Bij talkshows en actualiteitenprogramma’s staat de strijd tegen verspreiding van het virus centraal. Tegelijk hebben omroepen nieuwe programma’s gemaakt (Heimwee TV, dat put uit NPO-archieven) en is het aantal kinderprogramma’s uitgebreid.

Kijkers willen naast nieuws vooral verstrooiing, concludeert onderzoeker GfK: “Van de ondervraagden wil 32% meer humor en comedy op tv. 28% wil meer buitenlandse films, terwijl 24% graag meer Nederlandse films zou willen zien. Verder is er bij een kwart van de ondervraagden vraag naar meer concerten en (natuur)documentaires.”

Een populair programma waar nieuws en humor samenkomen is Zondag met Lubach (ZML), maar programmamaker Arjen Lubach en zijn redactie gaan toch echt met zomerstop, als de komende twee afleveringen zijn geweest.

Naast onvoldoende budget voor 50 weken en een gebrek aan voldoende nieuws om satire op te maken, is het produceren van ZML hard werken. Na tien weken is iedereen gesloopt, aldus Lubach in het radioprogramma Radio Oranje van Paul Haenen. “Dan stort ik in, en krijg ik griep of enge virussen. Ik wil niet zielig doen, ik heb het leukste werk ter wereld. Maar ik hou dat niet veertig weken per jaar vol.”

De NPO gaat met de resultaten uit het onderzoek aan de slag, zegt bestuursvoorzitter Shula Rijxman: “We vinden het belangrijk om te weten wat ons publiek mist in de huidige programmering.”

Dat niet alleen Nederlanders aan huis gekluisterd zitten blijkt ook uit cijfers over pan-Europese video-on-demand-diensten, uitgevoerd door marktonderzoeker Conviva. Zelf je programma’s en films kiezen is in de afgelopen periode met 41 procent gestegen, terwijl gewoon live televisie kijken via internet met 30 procent is afgenomen.

Ook in het Europese buitenland volgen kijkers de laatste ontwikkelingen: nieuwsconsumptie is volgens Conviva-cijfers met 130 procent gestegen. Niet verwonderlijk: doordat vrijwel alle sportevenementen zijn afgelast is sport kijken volledig ingestort: in de laatste week van maart was dat 91 procent lager dan in de eerste week van die maand.

Conviva stelt wel dat sportkijkers popelen om weer in te schakelen. Zodra het weer kan, ligt een explosieve terugkeer naar normale cijfers voor de hand.

Bekijk meer van

Shula ­Rijxman NPO GFK corona

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.