Susan Duinhoven: ‘Print is nog steeds erg sterk’

Wat moet Sanoma nog in Nederland nu de televisiezenders van SBS zijn verkocht aan John de Mol? Zit er nog voldoende muziek in merken als NU.nl. LINDA. en VT Wonen? Jazeker, zegt Topvrouw Susan Duinhoven vanuit Finland in een toelichting op de jongste kwartaalcijfers. Met een jaaromzet van ongeveer 500 miljoen euro in Nederland en België heeft Sanoma een prima omvang voor een gezonde toekomst.
Wat betekent de verkoop van SBS voor de strategie van Sanoma?
Duinhoven: ‘Die blijft overeind. De strategie blijft dat we onze sterke merken crossmediaal ontwikkelen. Daar kan televisie een onderdeel van zijn. Maar daarvoor hoef je geen televisiezender te bezitten. Neem VT Wonen. Dat kan op zichzelf bij SBS op televisie blijven. We hebben SBS verkocht omdat we niet geheel eigenaar waren en dan is het lastig om het bedrijf volledig te integreren met de andere activiteiten. In Finland hebben we wel een eigen televisiebedrijf en daar gaan we ook met televisie gewoon door.’
In Nederland en België was de omzet afgelopen kwartaal 27,5 miljoen euro digitaal en 80,9 miljoen euro print. Is dat een gezonde verhouding, de digitale omzet versus de print omzet?
‘In de markt bestaat soms het beeld dat print niet goed zou zijn. Maar print ontwikkelt zich prima. Er is wel wat daling en de lezers zijn wat ouder, maar de markt is nog groot en op zichzelf oké. Ik geloof ook in de combinatie print en online voor adverteerders. Met print het massabereik en online heel specifiek. Bovendien is print voor het introduceren van een nieuw merk nog steeds waardevol.’
Toch daalde de advertentieomzet in Nederland en België het afgelopen kwartaal iets.
‘Dat is vergeleken met het zeer sterke kwartaal van het jaar daarvoor. Over het hele jaar laten we een groei zien van een half procent. We praten dan ook over een stabiele omzet uit advertenties. Wij zitten niet in een markt waar je groeicijfers van boven de tien procent moet verwachten.’
De Nederlandse topman Peter de Mönnink verlaat Sanoma en gaat in januari bij Talpa aan de slag. Is er al een opvolger?
‘Nee, anders had je dat wel gehoord. Maar daar doen we binnenkort mededelingen over.’
In het persbericht over de kwartaalcijfers wordt melding gemaakt van mogelijke acquisities. Ook in Nederland?
‘We kijken daar wel naar en als er iets voorbij komt doen we dat zeker. Het hoeft niet altijd een overname te zijn. We kijken ook naar samenwerkingen. Je hoeft niet altijd overal eigenaar van te zijn.’
Is Sanoma met een omvang van ongeveer 500 miljoen euro per jaar in Nederland en België groot genoeg om hier zelfstandig verder te gaan?
‘Ja. Sanoma als geheel bestaat grofweg uit drie ongeveer gelijke delen, media in Nederland en België, media in Finland en de onderwijsactiviteiten in verschillende landen. Wij laten die onderdelen zich grotendeels los van elkaar ontwikkelen. Voor Nederland en België hebben we de volle aandacht op onze sterken merken en ben ik vol vertrouwen. Met 500 miljoen euro omzet per jaar ben je dan een forse club.’
Praat mee