PersVeilig

— donderdag 26 november 2015, 16:53 | 0 reacties, praat mee

Strengere regels bij World Press Photo

Giovanni Troilo met bewerkte foto in serie verval van Charleroi

Fotografen die vanaf 1 december mee willen dingen naar de World Press Photo (WPP) in 2016 krijgen te maken met grote veranderingen in de fotowedstrijd. Er komt een ethische code voor nieuwkomers en gedetailleerde richtlijnen met betrekking tot digitale manipulatie van beelden. Ze omvatten ook een onafhankelijk fact-checking proces voor winnende foto's en fotografen van wie wordt gedacht dat ze beelden hebben bewerkt hebben krijgen 36 uur de tijd om hun werkproces uit te leggen. Dat meldt The New York Times. Laatste wijziging: 26 november 2015, 17:06

Bij de laatste twee wedstrijden ontstond er ophef over digitaal gemanipuleerde foto’s. Vorig jaar bleek dat de Italiaanse fotograaf Giovanni Troila met een fotoserie over het verval in de Waalse stad Charleroi, winnaar in de categorie Actuele Vraagstukken, gebruik zou hebben gemaakt van kunstlicht en andere trucs hebben toegepast. Hij raakte zijn prijs kwijt.

Volgens de winnaar van 2015, de Deense fotograaf Mads Nissen, was WPP mede verantwoordelijk voor de onduidelijkheid omtrent de criteria voor beeldbewerking, omdat de organisatie weigert aantallen te specificeren als ook om te benoemen om welke vormen van manipulatie het gaat.

Vorig jaar werd ook een groot aantal foto’s gediskwalificeerd. Door de verschillende controverses besloot de WPP in gesprek te gaan met fotografen, redacteuren en uitgeverijen in vijftien landen. Zij hebben geholpen met het opzetten van de nieuwe regels en procedures, aldus directeur Lars Boering.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.