word studentlid

— donderdag 13 oktober 2022, 10:50 | 0 reacties, praat mee

‘Stijgende kosten zijn groeiend probleem voor huis-aan-huiskranten’

‘Stijgende kosten zijn groeiend probleem voor huis-aan-huiskranten’
© Nils van Houts

De huis-aan-huiskranten mogen dan wel populair zijn én een deel van de Nederlanders bereiken die voor andere media 'lastig te vinden' zijn, de inkomsten van de bladen staan sterk onder druk door de stijgende prijzen. Laatste wijziging: 13 oktober 2022, 11:03

De drukkosten zijn bijvoorbeeld met veertig procent gestegen, zegt Enter Media, uitgever van onder andere WeesperNieuws, NaarderNieuws en Nieuwsblad voor Huizen, tegen NH Nieuws.

‘Eerst hadden we natuurlijk corona, en nu de stijgende kosten. Huis-aan-huisbladen halen hun inkomen uit advertenties van bijvoorbeeld de detailhandel. Ook zij hebben last van hogere kosten, waardoor ze mogelijk besparen op advertenties’, aldus Jolanda de Rijk, de directeur van Enter Media tegenover de regionale omroep. De Rijk vreest daarna te moeten gaan snijden in de uitgaven als gemeenten - vaak de belangrijkste adverteerders van huis-aan-huisbladen - ervoor kiezen om hun gemeentenieuws op andere manieren te verspreiden of minder te adverteren in deze bladen.

Ook Christian van Goethem, marketingcoördinator van Rodi Media, een uitgever van lokale bladen in Noord- en Zuid-Holland, ziet de kosten stijgen, mede door duurdere grondstoffen zoals papier. ‘Deze kosten worden deels doorberekend naar de adverteerders, maar we zien dat als je laat zien dat je veel aandacht besteedt aan lokale onderwerpen, inhaakt op relevante thema’s en kwalitatief sterke kranten maakt, je de lezer vast kan houden en de adverteerder de verhogingen begrijpt.’

De Amsterdamse lokale omroep AT5 ziet daarnaast ook dat buurtkranten het moeilijk hebben om hun hoofd boven water te houden. Buurtkrant Dwars door de Buurt, die wordt verspreid in de Amsterdamse buurten de Watergraafsmeer en Oud-Oost, heeft een tekort van ‘drie- á vierduizend euro’, zegt hoofdredacteur Arie van Tol tegen de omroep. Van Tol zou overwegen om de krant digitaal voort te zetten, maar vreest dat de krant niet hetzelfde bereik behaalt zoals op papier.

Uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media bleek vorige week dat huis-aan-huiskranten de hoogste bereikcijfers hebben van alle geprinte media. Ook in dat onderzoek is er aandacht voor de ‘kostenproblematiek’ van de kranten. Bij de presentatie van het onderzoek suggereerde de staatssecretaris voor Cultuur en Media, Gunay Uslu, dat de oplossing van dit probleem vooral bij gemeenten zelf ligt.

Bekijk meer van

huis-aan-huisbladen

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.