‘Stijgende kosten zijn groeiend probleem voor huis-aan-huiskranten’

De huis-aan-huiskranten mogen dan wel populair zijn én een deel van de Nederlanders bereiken die voor andere media 'lastig te vinden' zijn, de inkomsten van de bladen staan sterk onder druk door de stijgende prijzen.
De drukkosten zijn bijvoorbeeld met veertig procent gestegen, zegt Enter Media, uitgever van onder andere WeesperNieuws, NaarderNieuws en Nieuwsblad voor Huizen, tegen NH Nieuws.
‘Eerst hadden we natuurlijk corona, en nu de stijgende kosten. Huis-aan-huisbladen halen hun inkomen uit advertenties van bijvoorbeeld de detailhandel. Ook zij hebben last van hogere kosten, waardoor ze mogelijk besparen op advertenties’, aldus Jolanda de Rijk, de directeur van Enter Media tegenover de regionale omroep. De Rijk vreest daarna te moeten gaan snijden in de uitgaven als gemeenten - vaak de belangrijkste adverteerders van huis-aan-huisbladen - ervoor kiezen om hun gemeentenieuws op andere manieren te verspreiden of minder te adverteren in deze bladen.
Ook Christian van Goethem, marketingcoördinator van Rodi Media, een uitgever van lokale bladen in Noord- en Zuid-Holland, ziet de kosten stijgen, mede door duurdere grondstoffen zoals papier. ‘Deze kosten worden deels doorberekend naar de adverteerders, maar we zien dat als je laat zien dat je veel aandacht besteedt aan lokale onderwerpen, inhaakt op relevante thema’s en kwalitatief sterke kranten maakt, je de lezer vast kan houden en de adverteerder de verhogingen begrijpt.’
De Amsterdamse lokale omroep AT5 ziet daarnaast ook dat buurtkranten het moeilijk hebben om hun hoofd boven water te houden. Buurtkrant Dwars door de Buurt, die wordt verspreid in de Amsterdamse buurten de Watergraafsmeer en Oud-Oost, heeft een tekort van ‘drie- á vierduizend euro’, zegt hoofdredacteur Arie van Tol tegen de omroep. Van Tol zou overwegen om de krant digitaal voort te zetten, maar vreest dat de krant niet hetzelfde bereik behaalt zoals op papier.
Uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media bleek vorige week dat huis-aan-huiskranten de hoogste bereikcijfers hebben van alle geprinte media. Ook in dat onderzoek is er aandacht voor de ‘kostenproblematiek’ van de kranten. Bij de presentatie van het onderzoek suggereerde de staatssecretaris voor Cultuur en Media, Gunay Uslu, dat de oplossing van dit probleem vooral bij gemeenten zelf ligt.
Praat mee