— woensdag 15 augustus 2018, 07:30 | 2 reacties, praat mee

NDP Nieuwsmedia: overheid heeft h-a-h bladen nodig voor bereik

NDP Nieuwsmedia pleit voor de inzet van dag-, nieuws- en huis-aan-huisbladen voor overheidsmededelingen. Omdat de kranten veel mensen bereiken en de inkomsten, 24 miljoen euro op jaarbasis, niet kunnen missen.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil de verplichting om algemene bekendmakingen en mededelingen te publiceren in dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen schrappen, meldt NDP Nieuwsmedia op haar site.

55% van de bevolking geeft aan dat gemeentelijk nieuws en aankondigingen voor hen een belangrijke reden is om huis-aan-huisbladen te lezen.

Bovendien lezen nu wekelijks 8,2 miljoen mensen 62%), h-a-h bladen en maar liefst 11,9 miljoen mensen (89%) geven aan weleens een huis-aan-huisblad te lezen. Een bereik dat de overheid met haar kanalen nooit haalt.

In reactie op de internetconsultatie over het wetsontwerp adviseert NDP Nieuwsmedia om de kracht van lokale en regionale nieuwsmedia te blijven gebruiken voor algemene bekendmakingen en mededelingen.

Door het vervallen van de advertentieplicht besparen decentrale overheden volgens het wetsontwerp jaarlijks 24 miljoen euro.

Hoewel NDP Nieuwsmedia de wens tot kostenbesparing begrijpt, is het wrang te constateren dat deze besparing plaatsvindt op een moment dat er in Den Haag en in gemeenten wordt gezocht naar manieren om lokale en regionale media te ondersteunen, meldt de belangenorganisatie.

‘Om hun maatschappelijke functie te blijven vervullen, is het noodzakelijk dat lokale en regionale media voldoende kunnen blijven investeren in personele, financiële en technische middelen.

NDP Nieuwsmedia is van mening dat de negatieve impact op de journalistiek en de democratie onvoldoende is meegewogen bij de totstandkoming van het wetsontwerp’.

Praat mee

2 reacties

J.C. Roodenburg, 20 augustus 2018, 15:30

Huis-aan-huiskranten (ik heb ze wel eens ‘advertentiefuiken’ genoemd) hebben toch al hun langste tijd gehad. Iedereen gaat over op het digitale tijdperk. Er zijn alleen nog wat ouderen die huis-aan-huis-bladen doorpluizen. Daarom is te begrijpen dat overheden niet meer adverteren voor hun advertenties.  Uitzondering maak ik voor nog échte en betaalde papieren nieuwsbladen mét ware journalistiek zoals in mijn regio De Eendrachtbode.  Die hebben nog een functie.

Linda van der Klooster, 20 augustus 2018, 19:59

Dat ben ik niet met J.C. Roodenburg eens.
Ik coördineer het huis-aan-huisblad de Rozenburgse Courant in Rozenburg, een dorp dat sinds enkele jaren gebied (wijk) van Rotterdam is, maar nog erg hangt aan het dorpsgevoel. De krant wordt dan ook zeer goed gelezen, niet alleen door ouderen, maar ook door andere leeftijdsgroepen, waaronder gezinnen met kinderen. Berichten uit de krant worden regelmatig op Facebook gedeeld, alle scholen en veel verenigingen sturen persberichten en we hebben wekelijks ingezonden brieven.
Wij hebben naast de te verwachten bewerkte persberichten overigens ook ‘echte’ journalistiek en zelfs af en toe een primeur ten opzichte van de regionale krant. Dit dankzij drie fanatieke journalisten en een persfotograaf, die dit voornamelijk uit liefde voor het vak doen. Liefdewerk oud papier.
Zonder de advertentieplicht zal de krant niet overleven.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.