— woensdag 5 oktober 2022, 10:13 | 0 reacties, praat mee

‘Huis-aan-huiskranten hebben het hoogste bereik’

Distributie van huis-aan-huiskranten. - © Jean-Pierre Jans

Van alle media hebben huis-aan-huisbladen het hoogste bereik. Dat blijkt uit het onderzoek "De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022" van het Commissariaat voor de Media dat vorige week gepresenteerd is aan de Staatssecretaris voor Cultuur en Media, Gunay Uslu. Laatste wijziging: 5 oktober 2022, 11:36

Het is voor de eerste keer dat het gebruik van lokale informatiebronnen voor alle online en offline geconsumeerde mediakanalen in deze omvang en representatief voor alle streken in Nederland in kaart gebracht. In het onderzoek is onder andere het mediagebruik per gemeente gespecificeerd.

“De uitkomst laat zien dat lokale media een belangrijk onderdeel zijn van het leven van mensen. Een bevestiging van wat we eigenlijk al wisten”, aldus Uslu. In de afgelopen jaren zijn er veel zorgen geuit over de lokale nieuwsvoorzieningen. Volgens critici staan die ernstig onder druk. Het onderzoek biedt nu de mogelijkheid om “gebaseerd op feiten” de discussie te voeren over de stand van de lokale journalistiek en wat er nodig is om deze te versterken.

De lokale huis-aan-huiskranten hebben onder meer financiële zorgen. Staatssecretaris Uslu erkende bij het overhandigen van het onderzoek de “kostenproblematiek”, maar ziet daarin vooral een rol voor de gemeenten zelf. “Gemeenten kunnen de lokale journalistiek ondersteunen, maar kunnen geen journalistieke bron zijn.”

“Uitmuntende uitkomst”
“We zijn heel blij met uitmuntende uitkomst van dit onafhankelijke onderzoek”, zegt Dirk Bouman, directeur van Uitgeverij Verhagen, tegen huis-aan-huiskrant De Noordwijker - tevens onderdeel van dezelfde uitgeverij. We staan als uitgevers van huis-aan-huisbladen door onder andere de zeer forse stijging van de papier- en drukkosten voor grote uitdagingen. We zijn altijd een zelfvoorzienend medium gebleven, maar die staat wel onder druk. Het zou ons helpen als we hierin gesteund worden om journalistiek op peil te blijven.”

Door de respondenten van het onderzoek worden huis-aan-huisbladen gezien als de belangrijkste informatiebron, gevolgd door de regionale publieke omroepen en de regionale dagbladen. De huis-aan-huiskranten zouden bovendien ook mensen bereiken die “minder geïnteresseerd zijn in gemeentenieuws”. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.343 respondenten en is hiermee representatief voor heel Nederland 16+.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.