mgm nvj maart

— dinsdag 25 april 2023, 12:16 | 0 reacties, praat mee

Ster: 49 miljoen meer richting NPO-mediabegroting, maar halvering afdracht dreigt

Ster: 49 miljoen meer richting NPO-mediabegroting, maar halvering afdracht dreigt
ANP

In het jaarverslag over 2022 meldt Ster, de verkooporganisatie voor reclame op kanalen van de publieke omroep, dat het vorig jaar 217 miljoen euro heeft afgedragen tegen gunste van de mediabegroting van de publieke omroep. Dat is 49 miljoen meer dan het jaar ervoor, maar die groei is voorbij, waarschuwt directeur directeur Frank Volmer. Laatste wijziging: 25 april 2023, 12:18

Volmer verwijst naar aanpassingen die in 2021 in de Mediawet werden doorgevoerd. Die bepalen een halvering van lineaire commerciële tv-reclamezendtijd die Ster mag verkopen naast beperkingen rondom online reclame. Die mag Ster enkel nog aan ‘partijen van algemeen nut’ verkopen.

In 2026 mag reclame nog maar 5 procent van de totale zendtijd van de NPO uitmaken. Ster moet dat van 10 procent nu jaarlijks met één procentpunt afbouwen.

Dat zal leiden tot halvering van de afdracht, verwacht Volmer. “De hoge omzet en afdracht camoufleert een groot onderliggend probleem”, stelt hij. Lineair televisiekijken staat al langere tijd onder druk. Kijkers consumeren producties van de publieke omroep steeds meer online.

Volmer: “De publieke omroep heeft de taak om kijkers en luisteraars te volgen naar het digitale domein en dus ook veel meer nadruk te leggen op het verder ontwikkelen van hun digitale strategie. Door de huidige regelgeving is het voor Ster niet mogelijk om de omroep daarin te volgen en dus een stabiele afdracht te realiseren.”

Daar is een andere aanpak voor nodig, meent de Ster. De organisatie stelt voor dat de publieke omroep in overleg met Ster bepaalt waar - binnen kaders - meer of minder reclame mogelijk is. Door een maximum te stellen aan wat Ster jaarlijks moet afdragen, kan volgens Ster een ‘ideale situatie’ ontstaan waar kijkers niet worden overladen met reclame en de publieke omroep een stabiele inkomstenbron krijgt. Meer in het Ster Jaarverlag 2022 [.pdf]

Bekijk meer van

Ster

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.