‘Geld songfestival moet komen uit reclame-inkomsten’

Wil minister Arie Slob geld uitgeven aan het Eurovisiesongfestival, dan zal hij dat moeten halen uit reclame-inkomsten. Dat meldt Shownieuws, dat via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) documenten heeft opgevraagd bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
De publieke omroep liet onlangs weten nog een tekort te hebben van 12,4 miljoen euro. Het festival kost 26,5 miljoen euro. De NPO hoopt dat het kabinet dat gat dicht.
De minister kan op twee manieren putten uit de reclame-inkomsten van de Ster, meldt Shownieuws. De eerste manier is door directe toestemming van de Tweede Kamer te vragen. Dat kan tijdens het debat over de mediabegroting, op 25 november.
Of hij kan geld uit de zogeheten Algemene Mediareserve (AMr) te halen, een soort spaarpotje, waaruit ook waaruit ook andere evenementen en tegenvallers moeten worden betaald. Bij deze optie hoeft de minister zijn besluit niet in stemming te brengen. Volgens bronnen van De Telegraaf zal de minister waarschijnlijk van plan zijn de meevallende Ster-inkomsten in de Algemene Mediareserve te laten vloeien. De woordvoerder van Slob kan het nieuws nog niet bevestigen. “Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap kijkt nog naar het verzoek van de NPO”, zegt hij.
Ster laat weten dat het momenteel niet iets is waar ze mee bezig zijn. “Maar het klopt dat we meer gaan afdragen dan het OCW heeft begroot.”
Praat mee