Sjuul Paradijs ziet in zijn paradijs een populaire krant

In krantenland ligt een ‘gapend gat’ in het populaire segment. Daarom zou John de Mol er goed aan doen zijn media-imperium uit te breiden met een tabloid. Volgens voormalig Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs, die de businessplannen al klaar heeft liggen, zal die Talpa-krant binnen de kortste keren winstgevend zijn.
Dat zei Paradijs in een gesprek met het online interviewplatform 7Ditches, meldt Quotenet.
Elders in Europa barst het van de concurrentie en nieuwe producten, maar het Nederlandse krantenland is volgens Paradijs ‘hartstikke saai’. Met lede ogen beziet hij hoe de twee Belgische uitgeverijen die vrijwel alle Nederlandse dagbladen bezitten elkaar uit de wind houden. ‘Alles is gericht op behoud. De boel is in elkaar gesust, er is geen enkele spanning meer.’
Tegelijkertijd ziet hij een enorme kans voor een tabloid. ‘Je moet niet de boze burger opzoeken, of de intellectuele burger, of de christelijke burger, maar juist een heel groot publiek. Zeg maar het SBS-publiek. En doe dat in print dan niet 6 dagen per week, maar alleen op zaterdag en maandag. Dan breng je een enorme aardverschuiving op gang’, zegt Paradijs, die al heeft uitgedokterd dat de investering van zo’n €4 miljoen zich na een paar jaar al heeft terugverdiend.
Tijdens het Mediaforum op Radio 1 vonden Jan Slagter van MAX en Pieter Klok van De Volkskrant het idee niet eens zo gek. Beiden zien, net als Paradijs, in John de Mol de ondernemer die zo’n idee tot werkelijkheid zou kunnen brengen.
Praat mee