Show me the money
Erwin van der Zande is hoofdredacteur van Bright
Hoe krijgen uitgevers het publiek zover dat ze weer gaan betalen voor nieuws? Dat is de hamvraag. Op het spel staat niets minder dan het voortbestaan van de journalistiek. Sinds de doorbraak van internet in het vorige decennium hebben uitgevers van alles geprobeerd online. Betaalde toegang bleek al snel weinig succesvol. Voor elke nieuwssite die geld vroeg waren er tien andere die dat niet deden.
Hoe krijgen uitgevers het publiek zover dat ze weer gaan betalen voor nieuws? Dat is de hamvraag.
Op het spel staat niets minder dan het voortbestaan van de journalistiek. Sinds de doorbraak van internet in het vorige decennium hebben uitgevers van alles geprobeerd online. Betaalde toegang bleek al snel weinig succesvol. Voor elke nieuwssite die geld vroeg waren er tien andere die dat niet deden.
Vervolgens werden nog pogingen ondernomen met mengvormen. Het dagelijkse nieuws gratis maar het archief tegen betaling? Werkte ook niet. Eén abonnement voor zowel nieuws online als een gedrukte krant op zaterdag dan? Aardige poging maar nee. Nieuwsorganisaties zagen zelfs cash cows als contact- en personeeladvertenties wegvloeien naar gespecialiseerde websites. Gratis kranten holden de waarde van dagbladen verder uit. En tot overmaat van ramp kwam Google daar nog eens overheen met Google News waar de zoekgigant wél geld mee verdiende – over de rug van contentmakers heen.
We zijn inmiddels terug bij af. Uitgever Rupert Murdoch van News Corporation kondigde aan dat het gratis model onhoudbaar is en dat er weer geld gevraagd gaat worden, voor The Wall Street Journal bijvoorbeeld. John Ridding van The Financial Times sloot zich daar onlangs bij aan. Maar hoe dan?
Publicist Paul Graham stelt in zijn essay ‘Post-Medium Publishing’ dat het publiek nooit voor content heeft betaald maar voor het medium. We betaalden voor papier. Papier als medium is echter achterhaald door internet. De uitgevers hebben dus eigenlijk niks meer om te verkopen. De oplossing? Geef de content gratis weg en verzin manieren om er indirect aan te verdienen. Of vind een nieuwe vorm waar mensen wel geld voor over hebben.
Een interessante optie voor de eerste suggestie is wederom Google News. Uitgevers zouden er slim aan doen tot een gezamenlijk verdienmodel te komen. Google onderzoekt of het zijn betaalservice Checkout hierbij kan inzetten. De tweede suggestie vind ik echter boeiender. Zo heb ik laatst voor € 2,99 de iPhone-applicatie ‘Smakelijk Amsterdam’ gekocht van Het Parool met de restaurant-recensies van Johannes van Dam. Ik lees die krant niet eens. Murdoch wil aan de iPhone app van de WSJ zelfs een abonnementsvorm koppelen à $2,- per week. Dat biedt perspectief.
Praat mee