iPad in cijfers
Ik heb voorlopig even genoeg meningen gelezen over de iPad. Tijd voor wat cijfers. De verkoop van de iPad startte begin april in de VS. Binnen een maand had Apple er naar eigen zeggen een miljoen verkocht. Analisten schatten de verkoop van het 3G model in het eerste verkoopweekend begin mei op 300.000 stuks. Het is nu eind mei en ik raam het aantal verkochte iPads op twee miljoen. Dat zal snel oplopen nu de verkoop in negen landen buiten de VS van start is gegaan. Nederland volgt trouwens in juli.
De teller van het aantal apps die voor de iPad zijn gemaakt, of die zowel geschikt zijn voor zowel iPad als iPhone, staat op 10.000 (voor de iPhone 200.000). De gemiddelde prijs voor een betaalde app is 4,50 dollar (bij iPhone apps 3,75 dollar). Ruim een kwart van het assortiment bestaat uit games, gevolgd door ander vermaak (10 procent) en boeken (8 procent). Het aantal apps van kranten en tijdschriften is gering. Een paar daarvan hebben echter hun eerste verkoopresultaten bekend gemaakt.
Er heerste wat lichte paniek toen het bericht de ronde deed dat het Amerikaanse magazine GQ slechts 365 iPad apps had verkocht. Uitgever Condé Nast was er als de kippen bij om toe te lichten dat het om een combinatie van iPhone én iPad apps gaat en dat het aantal van 365 sloeg op het ‘Men of the Year’ nummer uit december 2009 dat is verkocht in de maanden maart en april 2010. In totaal is het decembernummer 57.000 keer digitaal verkocht. Over het aprilnummer, dat actueel was toen de iPad op de markt verscheen, is geen mededeling gedaan. GQ in print heeft 700.000 abonnees in de VS en 194.000 losse verkoop à 4,99 dollar.
Het julinummer van Popular Science, een van de eerste en bestgewaardeerde magazine-apps, is 18.000 keer verkocht. Wired, net als GQ een uitgave van Condé Nast, verkocht 24.000 iPad apps à 4,99 dollar in de eerste 24 uur nadat deze beschikbaar was in de App Store, waar Apple 30 procent van de omzet opstrijkt. De papieren Wired heeft 672.000 abonnees en zet er nog eens 82.000 weg in de losse verkoop tegen dezelfde prijs als een app. Alledrie de genoemde titels vond ik als digitaal magazine nog tegenvallen. Desondanks is het digitale deel van hun betaalde oplage al 5 procent. Dat belooft wat.
evanderzande@villamedia.nl
Praat mee